Followers

28.6.09

~sushi king~

assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

alhamdulillah sy selamt sampai kl tepat jam 2 ptg..lepas hantr sepupu saya dftr di UPM sy terus balik rumah abang saya di bandar sunway..terus balik ke rumah sbb abg sy dh janji dengan anak2 dia nk pergi berenang di pusat akuatik..sy malas nk ikut lagipun tak berapa sihat..

malm tu kami semua g sunway pyramid nk pergi makan sushi..makan kegemaran anak2
saudara saya..ngee~ saya tak suka sushi..ikut jek..huhu..bukn kerana org kampung atau
ape..cuma tak suka rasanya..hehe..

hati sy mula terubat..dgn anak2 saudara sy..sebelum g makan tu saya n abg saya g MPH nk cari buku..akhirnya jumpa gak buku yg sy nak sangat tu..'PEMILIK CITNTAKU SETELAH ALLAH DAN RASUL' seronok nya..btl2 tinggal satu stok jek..mujur cepat..huhu..balik rumah je terus baca..punya lah tak sabar..dh hbs bace dah..seronok dan banyak ilmu jugak yg saya dapt..mudah2 an..pemilik cintaku seorang yg soleh ..insyaAllah =)

masa tgh dok baca buku kat kerusi dlm MPH tu..mak sy call..aduhaii lupa pulak
nak call mak tadi masa sampai kalut2 kemas barang...mak seronok je..sy tny mak mesti boring kan kite tak de kat rumah..mak iye kan aja..yelah tiap2 hari sy,abah n mak je yang ada kat rumah..hari2 mengadap muka anak dia yang manja ni..mahu tak boring..hee perasan lebih lah sy ni..tiap2 hari mak mesti beli keropok lekur yg ada jual kat depan rumah..lepas ni mak tak beli lagi lah..huhu..miss that moment..tetiap hari kacau mak kat dapur..tolong nye tak..tolong tengok jek ada lh..hi.hi..hi..mak tak marah pun..bukan sy tak pandai masak pun..cuma abah lebih prefer kalu mak yang masak..hukhuk2..sadis jek dengar nya..

lepas2 mak call tu kitaorng g makan...anak2 saudara saya lah yg paling xcited..huhu..sy berjalan berdua2 an dgn afiqah sambil2 dengar bebelan budak kecil ni mata sy melilau mencari barang kalau ad yang berkenan di hati..hee..afiqah tak sabar2 nk makan sushi..tapi dia tetap tak tinggal kan sy sebb dia syg kan acik dia yg tgh sakit ni..terima kasih sayang sebb teman kan acik

afiqah suka ambil gambar berbanding kakak dia.. budak kecil ni memag suke melaram sket..kakak dia adibah lebih ganas sket..dan tak suke melaram2 ni..macam2 kerenah lah budak2 ni..kitaorg pun menikmati hidangan mkn malam tu dengan 'bismillah'..end

sushi king..nyum..nyum..
afiqah sebelum makan sushi...hehe
afiqah kongsi dengan acik dia mkanan tu..bestnya..
wah..excited nya adibah makan..=p

nota kecil: terima kasih anak2 saudara ku..kalian amat membahagiakan acik..MySpace

tinggal lah kasih tinggal lah sayang

Assalamualaikum w.b.t
nurhayaton hazai..

salam sesuci embun yg menitis dinihari..syukur dan nikmat kasih sayang Nya pada hamba yang kerdil ini tiada taranya..salam seindah fajar menyingsing di pagi hari buatmu kekasih ilahi..syafaatmu amat kami dambakan di sana kelak..

beratnya rasa kaki nk melangkah..hati berbelah bagi..hati seakan2 tidak mahu melepaskan detik2 indah bersama mereka..mereka insan yg bersush payah untuk ku dr sedalam perut lagi sehingga sy besar dn melangkah masuk universiti..

sem ini tak seperti sem2 yg lepas..cuti sem jugak.. tah lah hati ni sayu je nk tinggl kan mak n abah..
rasa belas dn kasih sayang sy meluap2 kepada mereka..setiap kali mereka tidur setiap kali itulah saya memerhatikan raut wajah mereka yg penuh dengn sejuta pengertian..subhanallah hati saya tak tertahan melihat wajah mereka..saya menangis semahunya di dalam hati..itu sahaja yg saya mampu lakukan..doa seusai solat untuk kedua ibu bapa saya..itu lah tanda syg dn kasih sy kepada mereka..selain menjalan kan tanggung jawab saya sebagai seorang anak..ya Allah ya Tuhan ku..berilah kesihatan yang baik kepada ibu bapaku..berilah kebahagiaan kepada mereka di dunia mahupun akhirat..peliharalah kedua ibu bapaku dr azab kubur dan azab siksaanMu ya Allah..amin..hati merintih kepiluan..

pagi tu sy siap2 untuk bertolak ke kuala Lumpur..sebelum saya balik ke uitm..urmm hati terus2an sedih..tak tahu kenapa..pagi tu mak masak sarapan kegemaran saya..nasi goreng..rasa nya tak pernah berubah sejak sy kecil lagi..sungguh mak sangat memahami dri saya..saat saya kesedihan mak datang untuk beri kekuatan selain saya meminta kekuatan dr yang Esa..tak sampai hati nak tinggal kan abah yg sedang sakit..hari2 saya selama beberpa bulan ni saya menjaga abah..rindu nk buat kan air nescafe untuk abah..rindu nak kacau abah tengok tv..rindu nak kejut abah pergi masjid..rindu nak gelak ketawa dengan abah..walau pun kami tak sependapat sangat dalam sesetengah perkara tapi abah tetap juara di hati saya..abah tetap the best dalam hati saya

saat yg di nanti hmpir tiba..saya menyalami mak dan mak memeluk erat sy..subhanallah airmta yang saya tahan2 akhirnya berderai juga..waktu itu di pecahkan kn dengan derai tangisan kami berdua..tak tahu lah kenapa hati ini terlalu sedih..setiap sem pun ini yang berlaku..tetapi sem ini sy merasai kelainan nya..mungkin juga dengan diri sy yg 'baru' membuat kan sy sanagt2 menghargai setiap detik bersama mereka..

mak ..abah..maaf anak mu yang banyakj berbuat dosa ini..halalkan makan minum anak mu ini..doakan kejayaan anakmu ini mak..abah..saat ini hati terus2 saja menjerit2 merintih2 memanggil nama mak dan abah..kasih sayang yang kalian curah kan tak kan dapat di ganti walaupun dengan selautan permata berlian di depan ku..

sebelum mak pergi rumah nenek sy mengiringi mak ke pintu utama rumah..mak sempat berpesan sesuatu kepada sy..mak melangkah membaca doa..melambai saya dr kejauhan..subhanallah hati sudah terasa rindu walaupun mereka masih lagi berada di depan mata..bagaimana keadaan sy apabila kedua mereka di jemput ilahi dulu..adakah saya setabah ini untuk mengharungi kehidupan saya tanpa kasih sayang mereka lagi..ya Allah berilah kekuatan pada mereka untuk menempuh kehidupan yg datang..mak berlalu pergi..saya terus tabahkan hati..bukan nya tak balik lagi..saya tergelak sendirian di anjung rumah..

tiba masanya saya memeluk erat abah..airmta lelaki nya amat mengguris hati saya..bagai di tusuk2 hati saya melihat airmata abah mengalir menangisi keberangkatan saya..saya memeluk abah lebih erat lagi..saya mencium pipinya..lama benar saya tidak berbuat demikian..pipi abah semakin berkerut di mamah usia..tahun ni genap lah umur abah 71 tahun..mak pulah sepuluh tahun lebih muda dr abah..saya ckp dengan abah..jangn lah nangis nanti kite pun nangis sama..walaupun sebenarnya saya dah nangis dah..ngee~

saya tinggl kan rumah dengan hati yg hiba..ya Allah permudahkan lah perjalananku hari ni..doa saya dalam hati..rumah tu terlalu banyak menyimpan kenangan..kenangan yang terindah..tinggal lah kasih tinggl lah sayang..insyaAllah seminggu sebelum raya anakmu balik mak..abah..doa kan kejayaan ku..

nota kecil:sayangi lah kedua org tua kita..tanpa mereka siapa lah kita di dunia ini..hanya insan yang naif..doakan lah kesejahteraan mereka berdua..sayangi lah mereka selagi belum tertutup mata nya...MySpace

25.6.09

.::kasih Mu:..

kasihMu bagai air mengalir
salju dalam jiwa nan resah
hati yang layu kembali lah mekar
bila nama Mu ku sebut-sebut
tak terungkap kasih ku padaMu
dalam suka mahupun duka
tiada tandingan cintaMu di dunia
unggul kekal selamanya
dari terbit mentari
hingga dasar laut
sebesarnya alam sezarah kuman
namun tak tertanding kuasa Mu kasih
jatuh ku bangun ku
Kau tetap di sisi
sungguh nya aku yang berdosa
sehina-hina ku rendah diri
biarpun terpalit juta noda
masih ada ruang keampunan
dari kerdipan bintang hingga dasar pasir
agung ciptaan Mu
akal tak sampai
semulia-mulia nya kejadian
kerdilnya aku di mataMu

nota kecil:MySpace

~Tuhanku~

Wahai Tuhan yg Esa
bila ku kenangkan qahar-Mu
rasa gerun di hati ku
kerana takut akan seksa Mu
hambaMu rasa berputus asa
siapakah dapat bersihkan diri
dari segala dosa yang memburu
setiap hari setiap ketika
ketika mengenang rafatMu
putus asa tiada lagi
semangat ku pulih semula
harapanku subur kembali
ujian menimpa menekan di jiwa
tak sanggup meneruskan perjuanganku
mehnaMU itu penghapus dosa ku
mengganti hukuman Mu di akhirat
di waktu mengenang rahmatMu
terasa diri kurang bersyukur
padaMu harusku memohon
moga syukurku bertambah
alangkah susahnya mendidik nafsuku
yang tidak melihat kebenaranMu
Ya Allah Tuhan ku bantulah hambaMu
dalam mendidik jiwaku ini

nota kecil: -johor ..24/5/2009..aku dan sesuatu!-MySpace

24.6.09

pentauliahan watikah diraja~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai

Syukur alhamdulillah sy msh di beri peluang untuk menghirup udara yg segr usai dr tidur..dan menikmati nikmat ilahi yg tiada galang gantinya..subhanallah..salam sejuta kerinduan buatmu kekasih Allah..syafaat mu amat ku dambakan...

21hb jun hari tu adalah hri yg palng seronok..yup.ap ye yg seronok sangat tu..hari itu ialah hari pentauliahan watikah LEFTANAN MUDA abg sy..bertempat di UTM skudai..kami bertolak dr rumah seawal jam 5 pg..huhu cepat nye nk kene pg...sebab acara akan bermula tepat jam 6.45 pagi..masa kami sampai tu pon dh ramai jek yg datang.kami cr tempat duduk berdepanan dgn
perbarisan abg sy..seronoknya..tiba2 satu pengumuman di buat..yg mana acara perbarisan masuk di tangguhkan hampir 1jam..aduhaiii..kerana TENGKU MAHKOTA JOHOR belum sampai untuk rasmikan perbarisan,.tak bangun tidur lagi agaknye* ngeee~

lepas semua perbarisan keluar padang sy, mak and my luvly sister g cr abg sy..tujuan hanya satu nak snap pic lah pe lagi,..gila lensa..kui2..mak pon bukan main seronok lagi..ye lah anak bujang dia dh jadi LEFTENAN MUDA..hari tu lah hari yg sy tgk mak paling seronok..alhamdulillah bila lagi...

lepas2 amik gambr tu..perbarisan kene mengadap masuk..kitrg pon g lah khemah balik..seronok nya tgk perbarisan tu hati melonjak2 nak berkawad jugak..hik..hik..teringat masa zaman dulu-dulu kat sekolah menengah..sy jadi SARJAN platun sekolah 2 tahun berturut2..seronok dapat denda org..huhu..kat sekolah semua org paggl sy SARJAN.ngeee~ .menang dlm pertandingan kawad kaki...hari2 traning muka pon dh naik legam..buat formasi bunga perbarisan
dan lain2..kenangan tu tak boleh nak lupa..pergi latihan menembak..waa seronoknya...masuk form 6 jek sambung jawatan lagi..ketua platun kadet polis..dengan org baru..walaupun banyak kerenah nya...pergi pertandinagn menembak kat padang sasar kem PGA (pasukan gerakan am)..dengan menggunakan RAFFLE M-16 berbekal kan 100 bullet peluru hidup..memang seronok..walaupun dalam pertandigan tu sy kalah beberapa mata dgn pemenang tmpt pertama...pastu dapat sijil perlantikan jawatan dr BUKIT AMAN.. memang kenangan terindah lah..walaupun sbg sarjan kadet je..tapi bangga lah jugak wink..wink*..hehhe..pastu masuk perbarisan masa hari polis..kawad bersenjata..dan lain2..ngee~ ramai yg pengsan..hik2..

ngeeee~ terlari tajuk lak kan..huhu..seronok punya pasal..sambung balik pasal my bro ni..lepas jek dr padang kawad tu kitrg masuk dewan untuk watikah mereka oleh TJM ..tapi 2 org jek yg boleh masuk..sebab setiap satu kad jemputan terhad untuk 2 org..so sy ngan my mum lah masuk..kakak n anak2 sedara tgk kat layr yg di sediakan kat luar dewan...

punya lah lama kat dlm dewan..toleh2 sebelah mak dh terlelap..adehh..yelah letih gak nye org tua kan..bgun lak kol 3.30 pagi untuk masak nasi lemak bekal kitrg..dh macam nk g berkelah..kui2..ape2 pon mak the best lah..siap kan nasi lemak yg sedap tu dengan sambal tumis yg mantop..mak tidur dan tak sedar ape2 pon yg jadi dalam dewan..sampai lah giliran my bro tetiba mak bangun..aik..terkejut gak sy..hehe naluri keibuan tu sungguh kuat..kui2..sy hanya senyum je..lepas giliran abg sy mak smbung tdr balik..ngeeee~ boleh ke cm tu sy tny kat mak..mak hanya tgk dn menyambung semula lena nya..aduhaii ibu ku sayang..pent sangt gamak nya..

penyampaian watikah berakhir jam 1.30 ptg..keluar dewan je sy ajak mak g solat kat masjid UTM..besar nya masjid ni..monolog sy dalam hati..3 tingkat..boleh sesat =p selesai solat kami
pon bertolak balik..dengn seribu kenangn ha sampai ke seribu..ngee~~ kami pulang dengan hati yg girang...sekian...hee...

semua PALAPES Uitm dan PANGLIMA tentera darat Malaysia
with my luvly sister..ngee~ ada tanduk
kad jemputan
mane satu abg sy ni?
kawad hormat oleh platun

nota kecil:MySpace

~hanya satu~


Hanya satu pintaku
tuk memandang langit biru
dalam dekap seorng ibu..
Hanya satu pinta ku
tuk bercanda dan tertawa
di pangkuan seorang ayah
apabila ini
hanya sebuah mimpi
ku selalu berharap
dan tak pernah terbangun
Hanya satu pintaku
tuk memandang langit langit biru
di pangkuan ayah dan ibu

nota kecil:MySpace

17.6.09

because you love me!


Assalamualaikum w.b.t
nurhayaton hazai..


syukr alhamdulillah..walaupun masih dalam mood sedih..sy tetap tak lupa nk ucap SELAMAT HARI BAPA..sesungguhnya anakmu ini amt berbangga mempunyai ayah sepertimu..tak pernah jemu layan anak die yg nakal ni..yg degil..walaupun kami tak rapat sgt..tapi sy terlalu syg kn dia..segala suka dn duka sy berkongsi dgn abah...abah engkau lah segalanya untuk ku...somthing dedicated to u...

For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right
For every dream you made come true
For all the love I found in you
I'll be forever thankful dady
You're the one who held me up
Never let me fall
You're the one who saw me through through it all


You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'coz you believed
I'm everything I am
Because you loved me


You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach
You stood by me and I stood tall
I had your love I had it all
I'm grateful for each day you gave me
Maybe I don't know that much
But I know this much is true
I was blessed because I was loved by you


You were always there for me
The tender wind that carried me
A light in the dark shining your love into my life
You've been my inspiration
Through the lies you were the truth
My world is a better place because of you


nota kecil: sayang abah sangat3..kerana Allah..MySpace

.::Kembali~


1.27 minit pagi..hati terasa sayu...tah apa yang difikirkan oleh sy..otak terasa tak berfungsi..puas mencari mana dan ap puncnya..hati sy sedang di uji...ujian ini sy anggap hikmah dr Nya yg lebih mengetahui apa yang terbaik untuk dr saya..airmata terus-terusan mengalir..fitrah wanita yg lembut hatinya.mudah saja mengalirkan airmata..bukan kerana sy tidak tahu natijahnya..cuma hati ingin sedikit ruang untuk itu..bukn juga sy ingin menolak fitrah dr Nya..cuma sy tkt sy akan jauh dr hidayah Allah..ah kenapalah sebegini sempit akal sy...ya Allah bimbing lah aku kejalan redhaMu..Aku hambamu yg lemah ni ingin sekali kembali kepada fitrah Mu..subhanallah..subhanallah..ketika ini lagu dr kumpulan far east sgt2 menggamit hati kecil sy..berulang2 sy mendengarinya..tanpa rasa jemu...KEMBALI..ya sy akan KEMBALI kepada pencipta sy..kembali kepadanya ke suatu daerah yg abadi...kenpa usia muda iniingn sy cemari dengn penangan nafsu durjana itu..tidak..sy tidak akan benarkan ianya berlaku..terlalu beremosi..tiada kata yg mampu sy luahkan selain ya Allah...ya Allah..ya Allah..bantulah hambamu ini ya Allah...
Wahai Tuhan yang Maha Pemurah
Terangilahku dengan Nur Iman-Mu
Hanya Engkau tempat aku berserah
Mohon maghfirah di dalam syahdu

Wahai Tuhan yang Maha Pengasih
Ampunilah segala dosaku
Laksana buih di laut memutih
Hanyut ditelan gelombang nafsu

Hari-hari yang telah aku lalui
Ingin kutinggalkan terus bersemadi

Ingin aku kembali kepada fitrah insani
Tak sanggupku jelajahi rimba duniawi
Bebaskanlah diriku dari dibelenggu
Dosa noda nafsu durjana

Terimalah taubatku Ya Allah
Pimpinlah daku ke jalan redha-Mu
Moga sinar-Mu terangi hidupku
Di dalam kegelapan

Akukan kembali pada-Mu Rabbi
Mengadap-Mu Ya Rabbul Izzati
Segala ketentuanku pasrahkan
Di hujung penghayatan

nota kecil:MySpace

14.6.09

..::pasrah segalanya::..

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci

nota kecil:MySpace

~permata yang di cari~

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu


nota kecil: sabar lah wahai hati..MySpace

~engkau yang menjadi idaman~

Lelaki idaman saya adalah seorang lelaki yang beriman
Yang hatinya disaluti rasa takqwa kepada Allah
Yang jiwanya penuh penghayatan terhadap Islam
Yang sentiasa haus dengan ilmu
Yang sentiasa dahaga akan pahala
Yang solatnya adalah maruah dirinya
Yang tidak pernah takut untuk berkata benar

Yang tidak pernah gentar untuk melawan nafsu
Yang sentiasa bersama kumpulan orang-orang yang berjuang di jalan
Allah

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menjaga tuturkatanya
Yang tidak bermegah dengan ilmu yang dimilikinya
Yang tidak bermegah dengan harta dunia yang dicarinya
Yang sentiasa berbuat kebajikan kerana sifatnya yang penyayang
Yang mempunyai ramai kawan dan tidak mempunyai musuh yang bersifat
jembalang

Lelaki idaman saya adalah lelaki yang menghormati ibunya
Yang sentiasa berbakti kepada kedua orang tua dan keluarga
Yang akan mendidik isteri dan anak-anak mendalami Islam
Yang mengamalkan hidup penuh kesederhanaan
Kerana dunia baginya adalah rumah sementara menuju akhirat

Lelaki idaman saya sentiasa bersedia untuk menjadi imam
Yang hidup dibawah naungan Al-Quran dan mencontohi sifat Rasulullah
Yang boleh diajak berbincang dan berbicara
Yang menjaga matanya dari berbelanja
Yang sujud penuh kesyukuran dengan rahmat Allah keatasnya

Lelaki idaman saya tidak pernah membazirkan masa
Matanya kepenatan kerana penat membaca
Suaranya lesu kerana penat mengaji dan berzikir
Tidurnya lena dengan cahaya keimanan
Bangunnya subuh penuh kecergasan
Kerana sehari lagi usianya bertambah penuh kematangan

Lelaki idaman saya sentiasa mengingati mati
Yang baginya hidup di dunia adalah ladang akhirat
Yang mana buah kehidupan itu perlu dibaja dan dijaga
Agar berputik tunas yang bakal menjadi baka yang baik
Meneruskan perjuangan Islam sebelum hari kemudian

Lelaki idaman saya adalah lelaki
Yang tidak terpesona dengan buaian dunia
Kerana dia mengimpikan syurga
Di situlah rumah idamannya
Dan dia ingin membawa saya bersama
Dialah lelaki idaman saya

nota kecil: MySpace

~aku tinggalkan CINTA kerana ALLAH~

Assalamualaikum W.B.T
nurhayaton hazai

artikel ini sy peroleh dr seorg sahabat..sekadar berkongsi..apa yg baik di ambil sebagai manfaat...mudah-mudahan..

Kisah ini datang dari lubuk hati saya sendiri, apa yang saya rasadan apa yang saya alami sendiri. Saya tidak bermaksud untuk mengeluh apatah lagi mengingkari apa yang telah Allah s.w.t tetapkan kepada saya dan kita semua orang yang beriman dengan-Nya. Kisah ini saya khabarkan agar apa yang saya lalui tidak berlalu begitu saja tanpa saya kongsi dan tanpa saya rekodkan sebagai panduan bagi diri saya sendiri untuk hari-hari kemudian.Saya sama seperti orang lain, punya keinginan untuk menyayangi dan disayangi.Walaubagaimanapun, tidak mudah bagi saya untuk jatuh hati pada seorang wanita. Saya tidak mencari seorang wanita untuk dijadikan kekasih, tetapi saya mencari seorang teman pendamping hidup saya hingga ke akhir hayat saya. Seorang yang boleh mengingatkan saya kiranya saya terlupa, dan yang paling penting wanita yang amat saya percayai untuk mendidik anak-anak saya kelak dan generasi yang akan lahir daripada keluarga kami nanti. Untuk itu, sejak di bangku sekolah lagi saya telah letakkan beberapa syarat bagi seorang wanita untuk hadir dalam hidup saya, dan dialah orangnya.

Dalam masa beberapa bulan saya belajar di sebuah pusat pengajian tinggi di Petaling Jaya, banyak perkara yang telah saya pelajari. Yang paling penting buat saya ialah, bagaimana saya mula mengenali wanita-wanita dalam hidup saya kerana saya sejak dari sekolah rendah belum pernah bergaul secara langsung dengan seorang wanita pun dan saya amat peka terhadap larangan pergaulan antara lelaki dan wanita kerana saya bersekolah di sebuah sekolah menengah agama lelaki berasrama penuh. Lantaran itu, saya tidak pernah punya hati untuk
memberi cinta atau menerima cinta walaupun peluang itu hadir beberapa kali.

Saya mula mengenali si dia apabila kami sama-sama terpilih untuk mengendalikan sebuah organisasi penting di tempat kami belajar. Ditakdirkan Allah s.w.t, dia menjadi pembantu saya. Dari situlah perkenalan kami bermula.
Dia seperti yang telah saya ceritakan, bertudung labuh dan sentiasa mengambil berat tentang auratnya terutama stokin kaki dan tangannya. Itulah perkara pertama yang membuatkan saya tertarik padanya. Dia amat berhati-hati dalam mengatur butir bicaranya, bersopan-santun dalam mengatur langkahnya, wajah yang sentiasa berseri dengan iman dan senyuman, dan tidak pernah ke mana-mana tanpa berteman.

Suaranya amat sukar kedengaran dalam mesyuarat kerana dia hanya bersuara ketika suaranya diperlukan dan tidak sebelum itu. Saya melihat dia sebagai seorang mukminah solehah yang amat menjaga peribadinya dan maruah dirinya. Saya tidak pernah bercakap-cakap dengannya kecuali dia punya teman di sisi dan atas urusan rasmi tanpa dipanjangkan-panjangkan. Saya seorang yang amat kuat bersembang dan sentiasa punya modal untuk berbual-bual seperti kata teman saya, tetapi dengan dia saya menjadi amat pemalu dan amat menjaga. Bagi saya, itulah wajah sebenar seorang wanita solehah. Dia mampu mengingatkan orang lain dengan hanya menjadi dirinya, tanpa perlu berkata-kata walau sepatah.

Pada hari terakhir saya di sana, saya punya tugas terakhir yang perlu saya selesaikan sebelum saya melepaskan posisi saya dan semua itu melibatkan dia. Sebaik sahaja semua kerja yang terbengkalai itu siap, saya mengambil peluang untuk berbual-bual dengan dia. Saya bertanya perihal keluarga dan apa yang dia rasa bertugas di samping saya untuk waktu yang amat sekejap itu. Alhamdulillah dia memberikan respon yang baik dan dari situlah saya mula mengenali dengan lebih dalam siapa sebenarnya pembantu saya ini. Namun, apa yang memang
boleh saya nampak dengan jelas, dia amat pemalu dan dia amat kekok semasa bercakap dengan saya. Selepas itu barulah saya tahu, sayalah lelaki pertama yang pernah berbual-bual dengan dia bukan atas urusan rasmi sebegitu. Di situlah saya mula menyimpan perasaan, tapi tidak pernah saya zahirkan sehinggalah saya berada jauh beribu batu daripadanya.

Semasa saya berada di Jordan, saya menghubunginya kembali dan menyatakan hasrat saya secara halus agar dia tidak terkejut. Alhamdulillah, dia menerima dengan baik dan hubungan kami berjalan lancar selama empat bulan sebelum saya balik bercuti ke Malaysia.Kadang-kadang saya terlalai dalam menjaga hubungan kami dan dialah yang mengingatkan. Dialah yang meminta agar kami mengehadkan mesej-mesej kami agar tidak terlalu kerap. Semua itu menguatkan hubungan kami dan bagi saya dialah teman hidup yang sempurna buat saya.

Walaubagaimanapun, sewaktu saya pulang ke Malaysia bulan lepas, ummi dapat menghidu perhubungan kami. Saya tahu ummi tidak berapa suka anak-anaknya bercinta tetapi saya tidak pernah menjangka ummi akan menghalangnya. Tetapi perhitungan saya silap, amat silap. Buat pertama kali, adik perempuan saya memberitahu ummi sudah tahu perihal saya dan ummi tidak suka. Saya tidak pernah menganggapnya sesuatu yang serius sehinggalah ummi bercakap secara peribadi dengan saya pada satu hari. Saya masih ingat lagi kata-kata ummi yang buat saya tak mampu membalas walau sepatah.

"I haven't found any entry in Islam that permit what you are doing right now. I haven't heard from anyone that love before marriage is permitted. But I know there's no relationship between male and female except for what is very important and official between them. So, may I know what kind of relationship you are having now and I want to hear it from your mouth that it is legal in what you have been learning until now."

"Not a single phrase, nor a word."

"My sweetheart, if you want to build a family, a faithful one, you can never build it on what Allah has stated as wrong and proven false by the way Rasulullah p.b.u.h has taught us. A happy and blessed family come from Allah, and you don't even have anything to defend it as blessed if the first step you make is by stepping into what He has prohibited. You can't have a happy family if Allah doesn't help you so, and you must know in every family that stands until their dying day, they have Allah on their side. You can't expect Him to help you if you did the wrong step from the very beginning."

Saya tiada kata untuk membalas kerana semuanya benar. Saya tahu kebenaran itu sudah lama dulu, tetapi saya tak mampu untuk melawan kehendak nafsu saya sendiri. Saya akui, saya tertipu dengan apa yang dipanggil fitrah, dan apa yang dipanggil sebagai keperluan manusia.Cinta tak pernah membawa kita ke mana, andai cinta itu bukan dalam lingkungan yang Allah redha. Tiada cinta yang Allah benarkan kecuali selepas tali perkahwinan mengikatnya. Itulah apa yang telah saya pelajari lama dahulu dan dari semua kitab Fiqh yang saya baca, tiada
satu pun yang menghalalkannya. Saya tahu kebenaran ini sudah lama dahulu, tetapi saya tidak kuat untuk menegakkannya. Saya tidak mampu untuk menundukkan kemahuan hati saya. Dan kata-kata ummi memberikan saya kekuatan untuk bangkit kembali dari kesilapan saya selama ini.

Ummi berkata:

"It's not me who want you to make a decision like this, but Allah
tells you so."

Saya percaya, itulah yang terbaik buat saya dan dia. Dengan kekuatan itulah saya terangkan kepadanya, dan alhamdulillah dia faham. Amat faham. Walaupun air matanya seakan air sungai yang tidak berhenti mengalir, tetapi dia tahu itulah yang terbaik buat kami. Dia meminta maaf kepada ummi kerana menjalinkan hubungan yang tidak sah dengan saya, tetapi ummi memberi isyarat, janganlah bimbang. Andai ada jodoh kamu berdua, insya-Allah, Dia akan temukan kamu dalam keadaan yang jauh lebih baik dari sekarang.

Hidup saya sekarang lebih tenang kerana tiada apa yang menggusarkan hati saya lagi. Hidup saya lebih suci dan saya boleh bercakap kembali tentang agama saya dengan lebih bebas tanpa dihantui oleh perasaan berdosa. Bagi saya, dan dia, inilah saat untuk kami muhasabah kembali diri kami dan kami betulkan kembali segala kesilapan yang telah kami buat. Inilah saat untuk kami kejar kembali cita-cita kami dan sediakan diri untuk menjadi seorang ibu dan ayah yang berakhlak mulia dan berperibadi tinggi. Inilah masanya kami insafi kembali keterlanjuran kami dahulu dan memohon moga-moga Allah sudi maafkan kami.

Sesungguhnya Ya Allah, aku insan yang sangat lemah. Aku tidak mampu melawan godaan syaitan yang tidak pernah jemu, juga hambatan nafsu yang tidak pernah lesu. Ampunkanlah aku. Walau bagaimanapun, perpisahan ini hanya untuk sementara. Saya telah berjanji dengan diri saya sendiri, dialah yang akan jadi teman hidup saya nanti. Sesungguhnya pencarian saya untuk seorang calon isteri telah berakhir. Insan seperti dia hanya satu dalam seribu. Mana mungkin saya melepaskan apa yang amat berharga yang pernah hadir dalam hidup saya. Insya-Allah, sekiranya Allah s.w.t panjangkan umur, sebaik sahaja saya tamatkan pengajian saya di sini, saya akan kembali ke Malaysia dan melamarnya untuk menjadi permaisuri di hati saya. Insya-Allah, saya akan setia menunggu saat itu, dan saya akan berusaha sedaya-upaya saya untuk mengekalkan kesetiaan saya.

"Sekiranya kita telah bertemu dengan seorang insan yang amat mulia
sebagai teman dalam hidup kita, janganlah lepaskannya kerana kita
tidak tahu bilakah pula kita akan bertemu dengan insan yang
seumpamanya."


nota kecil: artikel ni khas untuk adik ku 'swetaki halu'..moga redha Allah bersamamu dik..Allah lebih mengetahui ap yg terbaik untuk kita..luv u fillah
MySpace

~sentuhan tarbiyyah Allah~

Assalamualaikum W.B.T
nurhayaton hazai..

Tahniah! Tahniah! anda lulus dengn cemerlang sem ni...sy terus berlalu dgn ucapan syukur di bibir..tapi hati sayu...subhanallah kenapa? ap yg tak kena ni? hati bermonolog sendiri...

KRING!!!!!KRING!!!!!KRING!!!

jam loceng berbunyi 6.00 pagi subhanallah dh subuh sy mimpi rupa2 nya...terus bgn untuk mengerjakan solat subuh..pagi itu secara sendirian..tapi hati sy terus terusan di asak gelisah..hati terus berbicara..mengucap..ap yg tak kena ni..dalam keadaan yg tidak tenang sy menunaikan solat subuh..sy bertafakur di atas sejadah..memikirkan ap yang berlaku...sehingga sy jadi tidak tenang begini..

subhanallah apkah ni ujian Mu yg Maha Hebat..apakah Engkau sedang menguji hati ku yg sememng nya lemah dgn ujian Mu ya Allah..hati terus merintih..merintih semahunya...apakah berkaitan mimpi yg sy alami tu...hati terus2 berlagu sendu...kicauan burung2 di pgi itu seakan2 mengerti gundah yg sy alami...

sy lalui hari itu seperti biasa..tiada ap yg luar biasa cuma sy asyik terfikir tentang mimpi yg sy
alami malam itu..adakah ni satu petanda buruk..subhanallah sy tak blh berprasagka begini...sy memujuk hati sy..husnuzzon dgn Allah...Dia lebih tahu ap yg terbaik untuk kita...

sy hadiri halaqah dgn shbt2..tak terpikir sgt akan masalh hati yg sy alami..setibanya di rumah..sy menerima stu message dr seorg shbt..mengadu yg keputusan exam hari tu dh keluar..menggigil tgn membaca bait2 message tu..keputusan shbt teruk..tak meraih anugerah dekan seperti kebiasannya..sy memberi nasiht dn memujuk nya..dalam waktu yg sama sy juga berdebar ingin mengetahui keputusan sy...mimpi mlm itu menerjah kembali ke kotak fikiran ini...sy tabah kan hati..

web portal pelajr sy KLIK..dgn hati yg gundah air mata sy terus2 mengalir...seakan2 tahu akan keputusan yg sy perolehi...no kad matrik beserta ic sy masuk kan...dgn ucapan bismillah sy KLIK teruskan...

TIBA-TIBA bagaikan halilintar...bagai di tikam bertubi2..tepat ap yg di jangka..Keputusan final
exam sy jatuh merundum...hati mengadu..airmata terus-terusan mengalir meratapi kegagalan yg sy perolehi...rasa ingin menjerit sekuat2 hati...APAKAH SALAH SAYA YA ALLAH!!!!!!!!!!!!
kenapa begitu besr ujian ini...sy menangis semahunya.dek kerana kegagalan sy tu...tiada teman bicara...sy menginsafi diri...mencari mana silap nya diri ini..adakah ni hanya ujian yg Maha Hebat untuk sy lbh tabah atau apa???

fikiran bercelaru..bingung....kecewa...macam2 perasaan yg ada...sy terus2 menyalah kan diri...tanpa memikir hikmah di sebalik kejadian ni..tiba2 sy teringt sebuah tafsir yg sy baca..
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang sabar

Surah al-Baqarah : 155


sy terus menginsafi dri dr keterlanjuran saya...subhanallah ap yg dh saya lakukan ni...sy tak boleh terus menerus begini...sy akan putus asa dengan Allah...ya Allah ampunilah hambamu yg lemah ini...dek kerana sifat amarah sy terlupa akan firman Allah...


“(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Surah ar-Ra’d : 28


subhanallah...subhanallah hanya ucapan itu yng terkeluar dr mulut sy...malam itu hati terasa kosong...semangt sy hmpir hilang...sy bangkit semula beberapa ketika..dgn nasihat dr sahabt2 alhamdulillah sy kembali normal...


ya Allah ya Tuhan ku..aku hambamu yg lemah ini memohon kekuatan..kekuatan untuk menempuh segala ujian mu ini ya Allah..sesungguhnya aku terlalu lemah untuk memikul ujian yg Engkau berikan ini...ampunilah aku ya Allah..airmata terus mengalir menyesali keterlanjuran diri..menginsafi kekurangan diri...


sy terus mencari kekuatan diri..dengan membaca sebuah firman Allah di dalam surah

at-Taghabun : 11


“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah, dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”


ya Allah berilah aku kekuatan untuk menempuh segala mehna Mu ini...peliharalah hati ku dr rasa kecewa...seandainya telah tertulis di luhmahfuz akan kegagalan ku maka Engkau Yang Maha Besar ubahlah ia menjadi kejayaan....ku mohon kesucian hati dr Mu ya Allah...kerana teralu kotor ku rasakan hati ku ni ya Allah...amin..


malam itu berlalu dengan perasaan yg sedih...moga hari esok ada sinar untuk diri ku..


nota kecil: terima kasih kepada shbt2 yg memberi dorongan...terima kasih kepada shbt ku ikin dan adik akak yg akak sayangi dya..dorongan dn nasihat kalian amat2 sy hargai..syg ikin dan adik dya kerana Allah..

MySpace






kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...