Followers

31.12.11

~ BAPAK~

assalamualikum wbt
norhayaton hazai hj warman


hari ni 31 disember 2011 adalah satu tarikh yang akan aku ingat buat seumur hidup aku...bapak pergi di jemput ilahi rabbi...sudah sampai janjinya...sudah sampai waktunya...aku redha..alhamdulillah..tiada apa yang perlu aku kesalkan...kerana..aku dah puas mengis waktu bapak sakit dulu...aku sudah puas jaga bapak sakit dulu..air mata aku seolah2 kering...hati aku seakan2 meredhai...segalanya2..alhamdulillah ya allah Engkau ambil bapak dalam keadaan yg cukup tenang..sempat matanya bertentang dengan mak buat kali terakhir..gengaman tangan terakhir itu....sebelum ianya terkulai layu..terus tidak bernyawa...

aku tak ada dalam keadaan itu..malam sebelumnya aku sempat bertny khbar...bapak juga pergi solat jumaat seperti biasa...walaupun demam..tapi bapak gagahkan diri...katanya nak berjumpa kawan2 masjid..dua tiga hari sebelum bapak meninggal ...aku mimpi ...aku terasa nk gosok jubah...sempat aku bergurau dgn roomate..kalau ade apa2 jadi senang tgl pakai shj...masyaAllah...rupa2nya benar2 berlaku...aku tidak pernah takut..aku tidak pernh rasa risau..jika Allah benar2 ambil bapak..sebab...aku tak sanggup nak melihat bapak derita dengan sakit yang dialaminya...


bila aku masuk bilik bapak....aku duduk tepi katil..tempat bapak tidur...aku raba2 tempat tidur tu...aku tengok sekeliling bilik...hati aku mula sebak...aku tarik nafas panjang2...sambil air mata aku mengalir...sekuat mana pun aku...akhirnya air mata aku tumpah juga...dan aku sedar..waktu tu...aku benar2 rindu kan BAPAK...aku amibil bantal bapak..aku cium bau bantal tu...ya allah aku dah rindu...aku ambil sweter bapak..aku cium dalam2..sambil air mata aku mengalir...


BAPAK....adik rindu dekat bapak...T__T'' ya Allah peliharalah bapak dr seksa kuburMU...hati aku berdoa..bila aku tengok dekat ampaian baju..aku ternampak jubah bapak pakai masa solat jumaat...aku capai baju tu..aku dakap puas2..


sesungguhnya...aku...rindukan BAPAK....

tiba2 masa kemas2 luar..aku ternampak selipar yang aku sediakan untu bapak pergi toilet..supaya kakai dia tak kena simen2 dekat luar tu..aku pakai..dari jauh aku panggil mak....

mak!! selipar jepun bapak...aku pakai sambil buat gaya bapak berjalan...sesungguhnya...aku tersgt rindukan BAPAK.....

au pandang langit biru...awan tidak mendung...tidak terlalu panas...tetapi redup...sehingga jenazah bapak di semadikan....bersebelahan kubur arwah nenek...

angin lembut ...
burung2 berkicau...
aku sayu...

mendengar talkin...bukan kepda bapak..tetapi kpd AKU!..

aku terduduk..sambil air mata aku mengalir laju..habis basah purdah...

bila orang ramai ziarah...peluk mak....mak akan cakap....SAYA DAH HILANG KASIH SAYANG SAYA...
aku yg setia mengaji di sebelah bapak...terus mengis...


44 tahun..mak hidup bersama bapak..susah senang bersama...gurau..bergaduh..itu lah mereka...walaupun gaduh macaman pun mereka tetap ber SAYANG2...

aku teringat..masa mak sakit..doktor detect stroke...dorang makan berdua2an dekat meja makan dekat dapur...aku pasang telinga dengar perbualan mereka..bapak tak nak makan nasi..kalau tak makan nasi t boleh mkn ubat..mak yang sedang sakit..puju bapak..

abang...makan lah nasi sket...nanti pengsan lagi macam dulu...dah lah wati sakit..abg pun sakit...bapak menurut shj apa yg mak cakap...hati aku jd sayu....

aku biarkan kisah tu di bawa angin...angin entah kemana...



........................................................................................................................

lepas solat magrib...aku duduk dalam bilik dengan mak...mak kata nk solat dekat bilik bapak..aku teman..

sesungghnya...MAK terlalu rindukan bapak...suaminya...mak cium2 bau baju dan seluar bapak...dek kerana terlalu rindukan suaminya yg baru shj tingalkn die satu hari...

bila masa untuk kapan kan bapak...aku tgk redup wajah bapak...seolah2 redha dgn pemergiannya...pergi mengilkan anak2 isteri tercinta..wajahnya redup...mata terbuka sedikit..bibir menguntum senyuman...bila aku pegang tgn bapak...


.............sesungguhnya..aku rindu untuk kucup tangan tua itu..aku terlalu rindu...


cukuplah...sekadar ini...aku tak mampu lagi untuk meluahkan segala...apa yang aku pasti...bila mana aku beljar buat ushe agama ni...iman dan yakin aku bertambah..jadi di sini Allah uji iman dan yakin aku pdNya..yangmana...mati itu pasti...kun fayakun....
bapak damailah di sana...walau kita terpisah di dunia..mudah2an Allah temukan kita untuk berhalaqah di akhirat nanti..adik rindu bapak...T__T



1.12.11

Tuhan dengarlah keluhku...


asslamualaikum wbt..
norhayaton hazai hj warman


Ingin ku lepas keluhku
Pada-Mu Tuhan penyayangku
Ku akui semua dosaku
Meski tersipu tertunduk malu

Jiwa dan hati tertutup debu
Akan ku terkurung nafsu
Ketaatanku tertimbun penuh dosaku
Tuhan tutupi aibku

Tuhan jangan biarkan diriku
Semakin jauh tertipu nafsu

Hanya pada-Mu ku mohon ampun dari semua dosa
Jari lemahku mengetuk pintu maaf-Mu
Agar kau hapus salahku

Hanya pada-Mu ku mohon ampun dari semua dosa
Jari lemahku mengetuk pintu maaf-Mu
Agar kau hapus salahku
Tuhan dengarlah keluhku

nota kecil : Aku tersesat dalam kelalain,sedangkan kematian menuju kearahku kian lama kian dekat..MySpace

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...