Followers

5.11.10

-aku kau dan kita-

assalamualaikum wbt
norhayaton hazai hj warman


tika ku memerhati,

mencari bayang-bayang yang lalu,

untuk kau muncul di muka pintu itu

menanti semangat utuh di mata mu sahabat,

terlahir darinya ikhlas kuntuman senyuman,

mesra mendakap ikatan persaudaraan,

menunggu kata salju dari jiwa yang tulus,

ungkapan indah erti persahabatan…

terungkap kisah lalu,

bersama mencari erti ketakwaan,

bersama memahami erti perjuangan…

teman… inikah rindu…?

dari jauh ku memerhati

dengan kuntuman doa

ku iringkan moga kau thabat dalam perjuangan

inginku hulur tangan

mencapaikan bantuan

kerana terhiris hati

andai kau dilukai

gundahku andai kau seorang

menampung dukaan

andai kau sendirian mencari-cari sahabat…

inikah sayang…?

mungkin tidak terjemah naluri di hati sayang

dan rindu tiupan hidayah Ilahi

namun perjuangan adalah satu

Kau, aku dan kita

kita akan berbaris selari

saling menongkah saling berpangku

dalam menerjah arus kejahilan

Mungkin jarak kan menjauhkan kita

namun bukankah hati kita diikat tali cinta padaNya

kita akan bersama dalam sengsara

menanti mengubah umat yang mati

menghidupkan jiwa yang tandus

agar islam tegak di muka bumi..

terlalu besar untuk kita mengabaikan erti perjuangan

yang masih jauh..

moga dalam perjuangan ini..

terjemahlah erti kasih di hati.

Nota kecil: teman aku ingin bersama2mu kekal hingga ke syurgaMySpace

3.11.10

-hari ini hari pernikahanku...tetapi..-

assalamualaikum wbt..
norhayaton hazai hj warman


Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku harus bangun lebih awal
Melaksanakan solat & berterimakasih kepada Allah
Atas semua nikmat yang telah Dia berikan kepadaku
untuk hari yang bahagia ini

Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku harus membuka jendela kamarku
Hingga bisa kurasakan udara segar di wajahku
Aku ingin melihat matahari terbit
Aku ingin mendengar nyanyian burung-burung

Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku ingin melihat kamarku dalam nuansa biru
Alas tempat tidur biru dan karpet biru
Aku ingin mencium wangian bunga-bunga
Aku ingin menghiasi tempat tidurku dengan daunan melati

Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku ingin memakai sepersalinan pengantin yang sederhana
Tetapi itu akan menjadi persalinan putih yang tercantik
Aku ingin walimah yang sederhana
Tetapi semua orang yang datang akan berdoa dengan tulus

Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku ingin melihat senyum diwajah setiap orang
Dan tidak ada satu orang pun yang merasa tersakiti hari ini
Jika ada air mata terlihat
Itu hanyalah air mata kebahagiaan

Hari ini adalah hari pernikahanku
Aku ingin duduk disamping suamiku
Menggenggam jemarinya dalam jemariku lalu akan kubisikkan kepadanya
Selamat datang dalam hidupku…
CINTA

Lalu terbangun aku dari mimpi ..Semuanya masih terlihat sama
Hari ini bukanlah hari pernikahanku.....Tetapi….



Ya Illahi Rabbi,
Itu tidak apa-apa…
Jika hari ini bukanlah hari pernikahanku
Kerana aku yakin dan percaya
Engkau tidak ingin aku menyakiti wanita lain

Ya Illahi Rabbi,
Tidak masalah bagiku…
Jika hari ini bukanlah hari pernikahanku
Kerana aku yakin dan percaya
Engkau mencintaiku lebih dari pada dia mencintaiku

Ya Illahi Rabbi,
Aku baik-baik saja…
Jika hari ini bukanlah hari pernikahanku
Kerana aku yakin dan percaya
Engkau telah mengatur pernikahanku suatu hari nanti

Ya Illahi Rabbi,
Aku tidak keberatan…
Jika hari ini bukanlah hari pernikahanku
Kerana aku yakin dan percaya
Engkau telah menyiapkan seseorang yang terbaik untukku

Ya Illahi Rabbi,
Jika hari ini bukanlah hari pernikahanku
Maka aku mohon kepada-Mu
Berikan aku hari yang terbaik
Bersama seorang lelaki yang terbaik
Di tempat yang terbaik
Ameen ya rabb...

" Sesungguhnya Allah telah menjadikan kampung akhirat sebagai tempat pembalasan hamba-hamba-Nya yang Mu’min, sebab kampung dunia ini tidak mampu menampung apa yang hendak diberikan-Nya kepada mereka. Juga karena Allah ingin memuliakan kedudukan mereka dengan tidak memberi balasan di negeri yang tidak kekal.”(Ibnu Athaillah As Sakandari, dalam Al Hikam)


nota kecil : kepada Mujahidku, aku hanya mampu berpesan padamu,..JAGA IMAN, JAGA IBADAH,.andai jodoh ada,...sujud syukur ku panjatkan padaMU...serahkan semuanya pada ALLAH....andai tiada jodoh di antara,..percayalah bidadari SYURGA menantimu di sana...serahkan semuanya pada ALLAH.....seorang engkau yang akan menjadi suami yg soleh...seorang engkau yang akan menjadi imam disetiap solat2 ku..seorang engkau yang mampu membimbing aku untuk kesyurga ilahi..seorang engkau yang lbh cintakn jalan dakwah mu lbh dr segalanya.....MySpace

29.10.10

-daun tak akan membenci angin-

assalamualaikum wbt..
norhayataon hazai hj warman


Selamat sejahtera kepada semua shbt2 seperjuangan…moga hati masih tetap dgn jalan dakwah ..moga setiap hari ..setiap detik Allah bersama2 kita..insyaallah…lama rasa tk update blog…kerana kekangn masa tapi hri ni Allah beri sedikit ruang waktu untuk update blog ni…mudah2an…

Pernahkah kita bertemu dengan seseorang yang tidak pernah kita kenal siapa dia, tidak pernah kita tanyakan dari mana asalnya. Dan dia duduk seketika bersama kita, menyinggahi kamar kehidupan dan meninggalkan kalam bisunya di ruangan jiwa. Dimensi pertemuan itu berbeza, saat kita tidak pernah melihat wajahnya namun kita bagai tahu bagaimana redup pandangannya. Dan tika kita tidak pernah sekali pun mendengar suaranya, kita bagai kenal nada bahasanya. Dan kita tertawan pada agamanya, saat tazkirah dan nasihat menjadi utusan hatinya..saat hadis-hadis Baginda bermain dalam ratib bahasanya dan Al Huda menjadi ayat karangan jiwanya. Dan bagi kita,sahabat adalah keperluan jiwa. Dialah ladang hati, yang kita taburi dengan kasih dan kita tuai dengan penuh rasa terima kasih. Dan pada kita, dialah anugerah istimewa dariNya saat kita memohon padaNya memilih teman perjalanan yang terbaik dalam kembara perjuangan di jalanNya. Begitu tika Dia hadirkannya berkali-kali menemani lena kita, saat istikharah yang kita pinta menjadi jawapanNya. Sehingga seluruh jiwa kita menyangka dialah sahabat yang bakal menjadi menjadi tonggak perjuangan selama masa kehidupan. Dan tika itu kita mengharapkan persahabatan yang berpanjangan dengan ikatan yang lebih kukuh dan diredhai..agar utusan hatinya sentiasa menemani kita, ratib bahasanya terus didendangkan di telinga dan karangan jiwanya terus kemas terukir saat kita alpa.Dan tidak pernah ada prasangka, bagaimana andai hadir kita memberi masalah padanya..kewujudan kita tanpa sedar mengganggu hatinya bertemu Pencipta. Dan kita terpaku tiba-tiba, dari doa yang kita pohon agar persahabatan dinaungi rahmatNya tiba-tiba bertukar cela. Mungkinkah dalam persahabatan itu penuh terpalit dosa, apakah nasihat kita melaghokan jiwanya..saat kita bersahabat kerana agamaNya. Namun tiba saat mengharuskan kita sedar, saat pertemuan diqasadkan untuk memburu redhaNya maka perpisahan keranaNya pasti membuah makna. Tika kita merunduk tawadhu` pada ketentuanNya dalam kudus jiwa kita membelas pada ketentuan takdir.. yakinlah Dia tidak pernah menganiaya hambaNya.

Kalau kehadiran dianggap menyusahkan, moga pemergian menghembuskan ketenangan. Bila membenih subur kerana ukhuwwah, biar jatuh gugur dalam mahabbah. Kerana daun yang jatuh takkan sekali-kali membenci angin.

Dan hati aku aman dengan janjiNya :

"..Dan sekali-kali tidaklah Rabb-mu menganiaya hamba-hambaNya." Fussilat::46.

nota kecil:“ Wahai Tuhanku, betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bercambah keimanan. Namun andai hadirku menjadi ulat yang merosakkan antara dia denganMU, maka tidak ada tangguh untukku berundur dari dalam hidupnya. KeranaMu Tuhanku, saat aku memohon teman yang mengemburkan keimanan dan Kau anugerahkan dia menjadi pohon singgahana agar rimbunnya menjadi teduhanku dari bahang kemarau kehidupan. Bagaimana Kau meminta dia dariku kembali, sedang aku dan dia nyata milik-MU. PadaMu kuserahkannya, andai pengorbanan itu mahar keredhaan. Kerana saat Kau hadirkan pertemuan, telahku redha untuk sebuah perpisahan.”MySpace

18.10.10

-hati seorang AKU-

assalamualaikum wbt..
norhayaton hazai hj warman

Salam sejahtera buat shbt2…lama sgt rasanya sy tk menulis kt blog ni…sampai tak thu nk tulis apa….kdg2 terasa melonjak2 nk menulis..tapi bila berhadapan dengan key board…hati mnjd kosong….tangan kaku….otak macam tak berfungsi….lalu sy putuskan untuk tidak menulis sepotong ayat hatta sepatah kata…..senyap…sunyi..terus diam….

Tapi hari ni..hati sy tk terasa sgt untuk menulis…tp bila sy buka laptop….duduk menghadap langit senja yg indah…hati menjadi sayu tiba2…apa yang menggangu hati sy…jiwa…yg pasti sy sedang bersedih…nyanyian lagu nasyid ‘kembali’ dr kumpulan far east sy ulang berkali2..bait2 nya sy hayati….ya allah…aku ingin kembali…kembali…kepada fitrah insani tak sanggup ku jelajahi rimba duniawi…kdg2 sy terfikir…knp sy tk sekuat dulu...kdg2 sy terfikir…semua ni jd kerana apa….kifarah dosa2 sy yg lalu..ya Allah mudah2an ianya kifarah dosa2 sy yg lalu…melihat langit senja yg indah…sy mengagumi kejadianNya…sy bermonolog sendiri…


‘aku perlu kuat…dn menjadi lebih kuat untuk tempuh kehidupan aku yg akan datang..Allah uji aku sikit je..untuk melihat keimanan dn ketakwaan aku kpdNya…knp aku kdg2 tk sedar…..aku menangis sendiri…aku menangis semahunya…aku tahu aku tk sendiri di dunia ni…biarlah org tinggal aku…kerana apa adanya aku…tp aku tahu Allah senantiasa ada buat aku…knp harus aku bersedih...’

sy merenung jauh ke langit….indah..nyaman…hati kecil ini puas….sy merasakan sesuatu..mengalir…deras….laju….terus menusuk ke hati…..bisikan kalimah ilahi..menerjah nubari nan layu….hmm untuk apa sy harus terus2 bersedih….untuk apa? Allah telah sediakan yg terbaik…Allah telah mentakdirkan semuanya yg terbaik untuk sy…untuk apa sy merungut..hakikat kehidupan mmg begini…sy kematian kata..di mana bait2 indah dr hati sy yg dulu..sy sendri tak thu…hilang tnpa jejak…hmm…bagaimana harus lagi sy berbicara…sy membiarkan diri bersendri…melayani kehendak hati…melayani luahan rasa nya sendri…dia tenang di situ…sedang sy mash berdiri…mendiamkan diri sejak dr tadi….membiarkan rasa hati dgn dunianya…membiarlah rasa hati dgn al-khaliq nya…dia tenang di situ…hati kecil bermonolog lagi….

‘ kenapa aku sering bertny…knp Allah menguji..sedgkan Aku dh tahu Allah menguji atas dasar kash sygnya pd aku…seorang aku yg sentiasa mengejr cintaNya..walau ada kalanya ku rasa aku dah kecundang..tp Dia dtg membangkit rasa ..memberi halawa sejuk pd hati seorag aku….sesuai dgn firman nya…berkali2 aku baca…berkali2 kau hadam…tetapi belum tetp di hati…knp wahai hati..begitu sush engkau mahu menuruti janjiNya…menuruti perintah sang pencipta….knp engkau begitu degil..tidak yakin kah engkau dgn janji Allah..bahawa setiap kesusahan itu akn tiba pula kesenangan…engkau terlalu degil…engkau terlalu menurut hati mu wahai hati….’

Sy diam lagi…menarik setiap deru nafas kurniaan sang pencipta kpd sy yg hina dina ini…memastikan setiap hembusan nafas ini hny untuknya..adakah bgitu yg sy buat…subhanallah….hati aku berbicara kembali…

‘ aku tak mahu jauh dr Allah…aku tak mahu Allah tingglkan aku…aku mahu kesana..aku mahu ke syurga bersama2 mu jiwa…aku mahu kesana bersama2 mu wahai jasad…aku tidak mahu bersendri…aku mahu kamu bersama….Allah memberi sedikit ujian untuk aku jd lebh kuat..untuk aku jd lebih tabah….knp aku begitu sombong membiarkan keadaan itu berlalu pergi tnpa aku sedar….aku hati yg EGO!!.. aku hati yg tidak menghargai CINTA ilahi…aku hati yang hany PENTINGKAN diri…’

Sy membiarkan dia lagi…sy membiarkan hati sy bermonolong sendri…dia senang begitu…die lbh tahu keadaan nya…sy hny melihat dengan senyuman yg menguntum..senyuman lahir dr hati yg baru….hati yang baru hadiah dr ilahi…sy terlihat senyuman nya…ya…hati itu telah senyum…senyum kerana telah redha akan takdir yang telah Allah takdir kan buatnya…hati tu…Nampak tenang…hat itu..nampak berseri2..sy mendekatinya…mendekati dgn rasa syukur…mendekati dgn sejuta kegembiraan ..mendekati dgn 1001 persoalan…tetapi sy tak akan bertny…knp…knp..tiba2 hati itu berubah…sy akn terus mendekatinya….hati itu riang…hati itu terasa dirinya bahagia…bahagia bersama rasa cinta sang penciptanya….damai….sy melihatnya dr jauh….sy berjalan mendekati..mengambil ia…mengambil ia…terus simpan di tempatnya…di tempat hati seorang AKU…..

nota kecil: aku gembira melihat hati aku sudah mampu ter'senyum'...MySpace

2.10.10

~menjadi kawan yang ITU

assalamualaikum wbt
norhayaton hazai..



Sesekali jadilah kawan
Yang mendengar dari hanya bercerita
Ambillah masa
untuk Memahami hati dan perasaan nya
Kerana dia juga seorang manusia
Dia juga ada rasa takut..
Ada rasa bimbang..
Sedih dan kecewa..
Dia juga ada kelemahan
Dan dia juga perlukan kawan Sebagai kekuatan..
Jadilah kita kawannya yang itu..
Kita selalu melihat dia ketawa..
Tetapi mungkin sebenarnya..
Dia tidak setabah yang disangka..
Di sebalik senyuman itu.
Terselindung kisah-kisah sedih..
Yang tidak terluah..
Di sebalik ketenangan..
Mungkin tersimpan seribu kekalutan..
Cubalah menjadi kawan yg itu.
Untuk terus memahami dia..
Untuk terus melewati hatinya.

p/s : hati tabahlah...mencari infiniti diri...~~MySpace

11.9.10

Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..

Assalamualaikum wbt..

norhayaton hazai haji warman



Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Kerana kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..

Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahawa kau pun telah menempa dirimu dgn ilmuNya..
Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..

Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..

Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau cuba meluruskanku, kerana aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, kerana akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Nescaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kukuh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..

Padamu yang Allah pilih menjadi penupang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang roh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Redhalah padaku,
Sungguh Redhamu adalah Redha Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Syura-Nya..
Kerana bagiku kau adalah kunci Syurgaku..

nota kecil: semoga Allah pemudahkan segalanya..~~MySpace

27.6.10

-tOlong Beritahu Si dia-

Assalamualaikum wbt..
nurhayaton hazai..

Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...

nota kecil : Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia.. Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia.. Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..MySpace

23.6.10

-bapak-

Assalamualaikum wbt..

Nurhayaton hazai…


mak dengan bapak..^_^

Pertama dan selamanya aku bersyukur pd Mu ya Rabb kerana memberi aku sedikit waktu lgi untuk menulis di ruangn ini..semakin hari aku sgt merasakan kasih sayang Mu..semakin hari aku semakin rasa ‘hidup’ walaupun hakikatnya memang begitu…aku akan terus ‘hidup’ dalam kematian kelak…selamat sejahtera untuk shbt2 seperjuangan..semoga kalian terus istiqamah di atas jalan dakwah yg satu..jalan dakwah yg di lalui oleh Nabi Muhammad saw…insyaAllah…

Lama rasanya aku tak menulis..terasa juga kepincangan dari penulisan aku ni..sudah lama aku tidak keluarkan kata2 dari hati…sudah lama hati aku menyimpan semua kata..membenak dalam nubari…emmm aku ingin tulisan yang biasa2 saja untuk entri kali ni…tak ada bait2 indah..tiada metafora…tiada pesonafikasi yg akan aku tampilkan…aku hanya ingin meluah rasa kepada dirinya yg bernama ‘ayah’.. sudah beberapa hari,hari bapa lepas..aku bukan tak mahu mengucapakan nya..bukan tidak mahu untuk mengungkapkan nya..tapi pada aku..setiap hari adalah hari bapa..tiada yg khusus buat mu..insan teristimewa…terletak pada hati aku yg bernama anak..’bapak’ panggilan aku padanya…panggilan yg kasar barangkali..tetapi aku selesa panggil bgitu..kadang aku berseloroh juga dgn bapak panggil abi…walid…abah..tp aku lebh suka bahasakan dirinya bapak..pada aku perkataan itu sudah cukup istimewa…^_^

Semakin hari,,,aku lihat aku tatap wajahnya…wajah yg dulunya gagah…memerah keringt..demi untuk mencari sesuap rezeki…bangun di awal pagi..untuk pergi bekerja di singapura..sebagai pekerja kontraktor..emm aku tak tahu keadaan waktu itu..kesushan keluarga semuanya aku tak rasa..along lah pastinya merasakan keperitan..keperihan keluarga aku waktu itu..dengan hasil kerjanya bapak dpt hntr along sampai universiti..smpai ke oversea..di kota London..sampai sekarang along sudah jdi senior engineer di MAS..aku bersyukur…teramat bersyukur..bapak…perwatakkan sangat garang..anak nya yg mana tak pernah kene bantai..anak dia yg mana tk pernh kena sebat dengan getah paip..nak dia yg mana tak pernah kena rotan…semua kami rasa..even aku anak yg bongs pun..org kata manja..aku tak rasa cam tu pun…salu jek kene bantai…aduhaii nakal nya anak2 bapak..tapi semua bila dh besar jadi org yg ‘berguna’ berkat bantai rotan bapak..emm aku sedar..walaupun aku tak suka sikap panas baran..tapi…aku sorg jek anak bapak yg tahu bergurau…tahu ketawa dgn bapak..anak2 yg lain tk rapat dgn bapak..aku sorg saja anak bapak yg selalu mengomel..bercerita tu dan ini..bapak layan kan aja kalu aku bercerita..tapi kalau buat salah..sebat tetap kene sebat…^^, sadisnya keadaan waktu kecil ku…

Walaupun bapak seorg yg garang plus baran..tapi aku bahagia memiliki bapak seperti dia..bapak jenisnya tak pandai tunjuk kasih sayang.. tak pandai nk memujuk anak2..tapi aku tahu bapak tunjuk kasih syg nya dgn cara lain…aku rasakn nya..ego seorang lelaki mengatasi segalnya..tapi aku tetap syg bapak..bapak aku ada sakit diabetis..teruk juga..tapi bapak tak suka jaga makan…tu lah bapak aku..degil..katanya die kuat lagi..doktor yg salah..emm ikut kn aja lah..kerana syg kan bapak..aku tak pernh paksa apa2..aku turtkan..org tua biasa lah..hati aku memujuk..kadang2 kata2nya..sgt menghiris hati,,tapi aku tahu bapak penat…nak kn perhatian..dah tua..ingin lebh perhatian dr anak2..sejak 5 thun lepas bapak xcident..ingtan bapak semakin teruk..mksud aku..bapak mudah lupa...aku sedih melihat keadaan bapak…dengan sakit nya lagi..ya Allah..salu juga aku menngis bila teringt keadaan bapak..tapi nak buat camana..org kata bila dah tua perangai jadi keanak2 kan..aku akui..kesabran yg tinggi perlu untuk melayan kerehan bapak..bila lagi aku nak layan kerenah bapak…dulu dr kecil sudah puas bapak lyan kerenah anak2..bila dh besar giliran kami pulak..abang2 aku kebanyakkan ikut perangai baran bapak..jd kurg sket lah kesbaranya..melainkan angah..angah lbh ikut perangi mak..penyabr..tp tegas…waktu paling aku rasa menyanyat hati bila bapak bawa motor pergi kedai lupa jalan balik..waktu tu air mata aku laju2 keluar…aku mengis kat mak..knp bapak jd mcm tu…ya Allah…hny doa yg aku panjatkan..

Masa xcident dulu..kaki bapak kene simen ..melecur..sbb kan bapak ada kencing manis..luka tu semakin teruk..kami ingtkan luka biasa2 sj..tp makan daging dalam..sampai luka tu nmpk tulang di jari manis kaki bapak…aku tak tahan melihat keadaan bapak..masa tu ..keadaan bapak sngt teruk..pans baran nya menjadi2..sbb dia dh biasa berjalan..biasa bekerja..bila jadi mcm ni..pergerakkan nya terbatas..hbs semua anak2 di marah..aku dn kak cik yg layan kerenah bapak…doktor kata kaki bapak kene potong…ahh suka2 jek doktor kerajaan ni nk potong kaki bapak aku…kami sekeluarga iktiar bawa bapak g hospital swasta..mujur doctor kata boleh baik..kalau ikutkn kata doktor kerajaan tu.,.hbs dh kaki bapak aku kene potong..sungguh tak professional..along yg tanggung segala perubatn bapak kt hospital,,sehari di hospital 3 ribu rgt..ya Allah..along sanggup laburkn duit dia untuk bapak..aku sgt terharu,.lepas 4 hari kat hospital..bapak balik..emm aku jaga bapak. luka yg besar..aku cuci hari2..balik sekolah cepat2 sbb nk tukr kapas kaki bapak…setiap kali aku bersihkn kaki bapak..bapak menngis..sbb dia tahu die tak rapt dgn anak2..jd bila dia sakita anak2 jaga..mungkin hati dia tersentuh..aku tk kisah langsung pon..yg ptg bapak boleh sihat..

Lama aku jaga bapak..sampai luka dan daging kat kaki bapak tu tumbuh semula..aku rasa seronok..yelah aku jg dr luka tu besar..sampai lubang kat kaki bapak tu tertutup..sejak tu aku dgn bapak semakin rapat...bapak pon dh kurg sket pans barannya..maklum lah dah semkin tua..tapi sejak akhir2 ni kesihatn bapak semkin teruk..badan pun semakin kurus…(-_-)’’ mungkin sbb penyakit kencing manis bapak..ya Allah berilah kesihatan yg baik pd bapak..bapak semakin keanak2 kan..aku semkin hr semkin sedih..waktu paling sedih bila aku terpksa tingglkn bapak untuk balik uitm..bapak pasti akan nangis..aku apetah lgi…kedut di wajah bapak..sgt nmpk bapak sedng dimamah usia..sempat kah aku berbakti pd bapak..sempat kah bapak merasa duit hasil pekerjaan ku.semua nya rahsia Allah..atau pun aku yg akan pergi dulu…ajal tidak kenal usia..ya..itu sgt pasti...bapak aku seorg yg kuat..kuat semngt nya…aku tetp sygkn bapak walau mcmna sekali pun..i’ve just love just the way u are…selamat hari bapa bapak…semoga Allah merhmati hdup bapak..selamnya…luv u fillah…

KHAS UNTUK BAPAK...

Ketika berjauhan masih ku rasa hangt kasihmu ayah

Betapa ku rindukan redup wajah mu

Hadir menemaniku

Terbyg ketenangan yg selalu kau pamirkan

Bagaikan tiada keresahan

Walau hati mu sering terluka tika diriku terlanjur kata

tak pernh sekali kau tingglkn Diriku sendirian

Ketika ku dlm kedukaan..kau mendakap penuh pengertian

Di saat diri kehampaan kau setia mengajrku erti kekuatan

Terpancr kebahagiaan dlm senyum mu melihatku Berjaya

Bila ku kegagalan tak kau biarkan aku terus kecewa

Dengan kata azimat engkau nyalakan semngt restu dn doa kau iringkanu bygkan hdup ayah tnpa engkau di sisi

Sebuah kasih syg yg kau curh kan tersemat di hati

nota kecil: apa pun bapak..adik tetap sayang kat bapak..bapak adalah seglanya bg adik..adik sayang kat bapak dunia akhirat..^^

6.6.10

~antara cinta dan Persahabatan.~~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

andai aku diberi pilihan untuk memilih keduanya...pasti aku akan pilih keduanya..
kerana bagi aku ianya sama bererti dan bernilai dalam hidup aku..
CINTA..
satu ungkapan yang belum pasti akan keindahannya..kerana disebalik kisahnya..tersirat seribu kepahitan..
pastinya akan merentap kedamaian jiwa seoarang pencinta setia..tatkala ikatan diundang kekecewaan...
namun ia tetap betah menjemput setiap jiwa..yang punya hati dan perasaan..
hakikat yang tersimpan disebalik anugerah terindah..
tidak terungkai dengan bicara bibir..tak tergambar pula dengan lakonan..begitu syahdunya kurniaan ilahi..lahirnya dari hati seorang insan yang berakal..beremosi..berperasaan..sungguh aku terpegun..sungguh aku terpesona...setiap hakikatnya punya hikmah..setiap langkah derapnya punya semangat...
PERSAHABATAN
suatu ikatan yang lahir dari hati..yang mana keinginanya tampak ikhlas..untuk berkongsi dera tawa...nangis bersama...juga keakraban..sahabat tempat bebicara setulusnya..tentang lampiran dan nokhtah kehidupan..
persahabatan yg tulus dan murni..adalah sebuah persahabatan yang disulami dengan benang kejujuran..
diwarnai dengan keikhlasan...dicurahi dengan kasih sejati...sungguh sahabat sangat punyai tempatnya sendiri dalam kehidupan ini...sekiranya menjadi gunting dalam lipatan..maka robohlah tembok keluhuran..

nota kecil: teman yg budiman..mengertilah maksud aku ini..ap yg tersimpul dari si insominia kata...sejak perkenalan kita..tugu indah itu...tugu persahabatan...yg telah lama teguh di laman hati..takt tuntas dek rintangan badai...satu pinta ku...ingati aku di setiap doa2 mu...~~MySpace

20.5.10

yang namanya 'aku'

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai

kalam ini aku mulakan dengan bait indah dari Dia pencipta hati..pencipta jiwa yng nama nya aku..
Bismillahirrahmannirrahim...
sudah cukup kehidupan aku dengan kegembiraan..tiba waktunya pula kesepian hadir..membungkam jiwa menyapa setiap dinding relung hati jiwa seorang aku..aku hanya harapkan sepi ini adalah sementara..sementara..terkadang sepi ini hadir penuh dengan keindahan..terkadang sepi ini hadir pula penuh dengan kepahitan..terus membawa aku kepersada kerinduan ini..kerinduan yang sekian lamanya tersimpan di tempatnya..tanpa ada siapa2 yang mengusik malah tidak di sentuh..saat ini aku merasakan kelembutan belai kasihNya bersama sekalung hidayah..tetapi hati aku mash saja hati yang dulu..seolah2 kotor..berdebu..di palit sejuta dosa..ya Allah ampuni aku..ianya hadir menyentuh sanubari tabir seorg aku..tapi terkadang aku merasakan bahang nya kemurkaanMu..seiring patahnya sayap mujahadah aku..
aku kejar dan terus mengejar 'sesuatu' itu..hingga aku merasa kn merananya hati seorang aku..aku rangkul kemas setiap saat yang ada..aku pegang erat dan aku cuba halangi waktu ...tak udung juga aku melihatnya pergi...pergi tnpa memikirkan perasaan dan rintihan insan yg namanya aku...aku tertunduk..tertunduk terduduk di atas sejadah usang itu...memeluk hati..yang di tusuk sang takdir...kejam kah ia...=(
aku terus saja menyimbah air mata dalam mendambakan kasihNya...
ya Allah...langkah aku kini bagaikan mati..aku berusaha mendaki kasihMu nan sayup tinggi..cinta aku bukan lah cinta yang palsu..biar langkah longlai ini sering saja tergangu untuk kesana..aku cuba membujuk jiwa..dari terus merintih ..meratap..dari terus menolak masa menolak takdir..aku seolah2 gagal..begitu mudah jiwa ini mengungkap kan kata derita..malunya aku dengan kelemahan diri..setiap apa yang berlaku ini..membuatkn aku sering terfkir...fikiran aku ligat memutarkan katanya...kesepian ini amat perlu untuk aku bertanya sendiri pada hati..bisikan nurani itu akan jelas kelihatan bisikan nya...ketika segalanya menyatu..meleraikan...
ya Allah...saat ini terlerai sudah ribuan taubat dari tabir seorang yang namanya aku..terungkai janji Mu yang dahulu..aku yang sering saja memungkir kata..walaupun telah aku tahu cintaMu tidak pernah kan meminggir..
saat ini terjurai air mata..menangisi kealpaan..hati aku pula semakin terasa tertusuk panahan kata hati seorang aku..disini bukan tempatku lagi!
aku bercanda dengan jiwa aku sendri mahukan ketenangan..meratap menghiba mahukan perhatian diri sendri..
walau apapun aku tetap saja di sini..masih saja mengemis di dermaga janjiMu..yang pasti aku masih saja mendambakan kasih dr Mu..pencipta namanya aku...kerana aku yakin..cinta dan kasihMu tidak pernah sirna..buat seorang insan yang namanya aku...

nota kecil: tertusuknya jiwa tergamam nya perasaan..saat aku tidak lagi boleh menulis aku akan rindu kan sesuatu..yang bernama...'waktu'..MySpace

28.4.10

~ceritera seorang aku~~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

aku mulakan bicara ini dengan penuh kesyukuran pd Mu ilahi..memberi aku sedikit lagi waktu sebelum tiba masanya aku datang menghadapMu..syukur aku masih lagi di beri peluang menyapa embun pg yg itu..mengucap selamat pada mentari yang tidak pernah jemu2 menyinari aku...indah...sungguh indah...apa yang aku nikmati ini tiada galang gantinya..
aku mahu sj kemam..kemam segala dan simpan rasa yang aku ada..kerana bagi aku jika aku luahkan rasanya tetap sama..walaupun aku kongsi rasanya juga tetap sama. aku jadi kematian kata..di mana kata-kata indah dr jiwa aku..yg sering membujuk aku sewaktu aku ketandusan...dimana...aku sendri tidak tahu kemana perginya ia...pergi di bawa angin lalu..tertunduk dan terus terdiam..sungguh rasa ini sangat membunuh..bukan saja jasad malah semangat serta kekuatan aku..detik ini bahasa jiwa ku membentak fikiran melontarkan resepsi muntahan rasa bahasa jiwa...masih adakah hari esok untuk aku melihat langit itu lagi..langit yg sentiasa teng membiru di angkasaraya...aku ingin berlari ke langit itu...
aku menampar wajah hancur jiwa ku..menengking ia untuk terus mati..aku puas berbuat begitu...seketika aku mendekatinya kembali...kejamnya aku..setelah membina..membiarkan ia mati..aku terus berjalan longlai menuju ke kaki langit..aku tidak mahu mati sebelum sampai waktunya..pergilah air mata..akan aku lepaskan air mata ini jauh...jauh..sejauhnya..
sehingga sepasang mata ini tak mampu lagi ingt pada hangat titisnya dahulu..
kisah perjuangan seorg aku menuntut pd sebuah pengorbanan..sebuah masa silam yg terpaksa aku bongkarkan..bersama menyusur liku derita di temani bahasa jiwa seorang aku..
aku akan terus-terusan memberi senyuman ini sehingga daun aku gugur dari dahanan itu..aku menanti waktu itu tiba..
bukan sengaja aku menyimpan kenangan..bukan sengaja aku mencipta bahagia..kerana jiwa sang aku memg begitu..seorang aku yang mahukan bahagia itu bertebaran di sepelusuk alam..jika itu mampu aku lakukan..
aku adalah seorg aku yg biasa..hinggakan hidup aku menjadi terlalu biasa..aku seorang aku yg terlalu obses dengan 'sesuatu' nya..sering menjadikan korban untuk melihat yg lainnya bhagia..aku adalah sang aku yg sangat mempercayai takdirNya..walau ada kalanya takdir itu punyai keindahan dan ada kalanya penuh kedukaan..aku tetap inginkan Dia bersama aku..yang nyata takdir tidak pernh kejam terhadap aku..
Dia sangat mengerti rasa jiwa seorg aku..bagi Dia aku mampu menghadapi takdir keduaNya ini..aku pernh gagal dalam takdir ujianNya dulu..mungkin takdir kedua ini adalah peluang untuk aku menebus segala dosa2 silamku..
masa yang berlalu langsung tidak pernh menoleh kearah aku..aku masih saja berteleku di kerusi empuk menatap monitor sambil melari2kan jemari aku menekan satu demi satu papan kekunci..aku meluahkan rasa hati jiwa seorang aku disitu.. jantung berdegup pantas seiring dengan fikiran aku yg melayang entah kemana.. seketika waktu aku sangat mengingati Mu..sang pencipta seorang aku..aku mula terfikir dimanakah aku disisiMU..ya rabb letakan dunia..letakkan segala di tangan ku..bukan di hatiku..jiwa seorg aku kini terbuai...terbuai oleh bait2 indah dari kalam Nya...setiap denyut nadi..setiap zarah yang tercipta hanya untuk Mu...
berikan aku sedikit waktu lagi untuk aku mengucapkan salam pada dunia..aku bermeditasi menongkah arus deru ujian Mu yg Maha Hebat...ya Allah...
aku kemam dan terus simpan segalanya..tiada daya aku menolak takdir Mu yg kedua ini..langkah pesong ini aku hela dengan hembusan nafas syahdu..
aku masih mahukan 'jiwa' itu..'jiwa' yg satu itu..

nota kecil:aku dalam rasa dan daya untuk kembalikan jiwa 'nurhayaton' kembali.jiwa yg telah hilang dek kehadiran jasad dn persinggahan emosi waktu lalu.. aku inginkan jiwa 'nurhayaton' yang lama kembali...MySpace


25.4.10

~bahasa sepi~~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

aku mulakan kalam ini dengan seribu kesyukuran..sedikit hari yg berbaki ini..aku ingin menjadikannya seberapa byk kenangn..antara aku kamu dan dia..turunya titis hujan hari ini..seolah2 mengerti sendu hati aku...titisnya juga bersama titisan syahdu aku..barangkali...syukur pd Mu menjadikan hari ini lebh indah dr semlam..memberi sedikit ruang buat ku berbicara di ruang pena ini..tertulisnya kalam ini bukan untuk aku menagih simpati atau empati dari siapa2..aku menulisnya kerana aku senang menulis begini..meluahkan apa yang aku rasa..ap yang aku alami...
saat entri ini aku tulis..mata ku tertacap pada gumpalan awan gemawan...yang berubah2 mengikut arah tiupan bayunya..dari birai tingkap usang ..aku menikmati segala keindahan dr sang pencipta..dr Mu Tuhan yg satu..hati aku mula mengeluarkan bait2 indahnya..tidak sabar2 nak diluahkan di dada pena..dari sebuah abjad menjadi sebentuk ayat..begitu lah seterusnya..alangkah indahnya diri aku ni..dapat menikmati sinaran mentari ini lagi..menghirup udara percuma pemberianNya...pemberian yg tiada galang gantinya..sungguh aku merasakan 'hidup' hidup dr rasa luahan sekeping jiwa yg kian rapuh dek kekecewaan silam..
aku kemudian bangkit dari segalanya...ku pejam mata aku kini..untuk merasai hadirnya IA..untuk aku menghirup segala duka..mungkin itu yang sedang aku rasakan..
kini..terpejamnya mata aku ini..untuk aku merasai deru kehidupan yang terus-terusan saja menyapa dinding2 sepi. sehinggakan aku lupa pada satu suara yg aku nntikan..suara dr hati..bahasa sepi itu ..aku ukirkan disini.. bagaikan relung hayat yang menjatuhkan ku.. aku telah jatuh...tetapi haruskah aku jatuh pada tempat yg sama..terkadang aku merasakan kekesalan tertapak pada nubari aku...seakan menyesal kerana aku lambat membuka mata..kerana semua nya sudah terlanjur hilang.aku terus-terusan saja gagal menahan jasad aku ni daripada terus di bawa oleh pusaran hati.aku tidak mampu melakukan 'sesuatu' tu sedangkan mata aku asyik saja terpejam...lautan mata sudah bertempiran kedasarnya..sedang kan aku mash juga begini..berteriakn menongkah alam yang penuh dengan dimensi.
aku langsung tidak mampu membuka mata aku kini..hanya memekak kan telinga dari terbuai di bawa arus perasaan aku sendri...ya rahman...ya rahim..berikan aku sedikit kekuatan..untuk aku terus gagah berdiri....deraian syahdu berombak pilu..sedang mengaksara diri..memanipulasi fikiran..sedang liang2 pesona itu asyk saja menghukum aku..sempit dan semakin menghimpit..terus apa lagi yang aku harus lakukan...hanya bahasa sepi itu yang mengerti...
bahasa sepi itu aku biarkan dengan dunianya sendri...dengan penuh harapan ia meminta sedikit ruang waktu dr sang penciptanya...aku ungkapkan ia dengan seribu pengertian...
namun sedari tadi aku begitu angkuh...angkuh untuk membiarkan hati aku menangis..
untuk apa?? tiada ungkapan yg bisa aku garapkan...bait2 dr hati aku semakin pincang...pincang iramanya dari kehendak hati...otak aku kini..ligat memutarkan..memikirkan 1001 persoalan kehidupan..seketika kemudian aku seolah2 tertampar..tertampar oleh bahsa sepiku sendiri...
sampai bila harus aku berperang dengan segala persoalan kehidupan ini..persoalan yang pastinya tiada berpenghujung...aku tertunduk sendri...membawa perasaan ini di satu daerah yg asing di dalam diri aku sendri...aku senang begini...tidak pernah meluahkan ...malah aku menerima...dan terus menerima..kepincagan kehendak hati...
sering sj melupakan perasaan sendri..aku senang begini..sedangkan yang lain asyik bergembira..melalui lontaran rasa hati sang aku...
kini...mata dan lidah ku..seakan berhenti berfungsi...dari terus mengeluarkan nada2 nya yg pincang..waktu yang datang membuatkan aku terlupa pada bicara sekeping hati...sedang ia menghambat naluri..meratapi pemergian nya...
timbul sedikit riak kekesalan di wajah ku...akan aku tinggalkkan kalian dengan sebuah kenangan..kenangan yg pastinya aku hidup di dalamnya...saat itu,,.jasad aku terkaku pilu...mata terpejam sendu..hanya hati memohon kata maaf...dari mu...
bicara sepi ini tidak pernah aku minta untuk disimpatikan...tidak pernah bersuara duka untuk ditangisi..bahasa sepi itu datangnya dari hati...sebuah perjalanan yang panjang pastinya akan terhenti di sini..semua hanya untuk sementara dengan nokhtah kata jauh dari sudut hati yang tak punya tempat lagi...
bahasa sepi itu tetap dengan sinarnya..sinaran yang tidak pernh lupa pada segenap buana..andai aku tidak pernah terjumpa sinaran itu..pasti saja aku merasai gelap seluruh perjalanan hati ini..aku sudah rndukan semuanya...aku rindukan embun pagi yg itu..aku rindukan sang kejora yg berpijar menerangi dada2 langit pada malamnya tiba...aku rindukan semuanya..
bahasa sepi itu,.mengungkap kata2 indah..melalui tabir seorang aku...mungkin ini adalah takdir kedua untuk aku...warkah dari Tuhan mu pencipta seorang aku....

nota kecil: Dia masih terus-terusan memerhati aku...menunggu aku bila waktunya tiba..segalanya akan aku tinggalkan sepi..sungguh kematian itu punya saat .MySpace

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...