Followers

28.11.09

~kerana keagungan kursiMu~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

selamat sejahtera kepada sekalian alam..syukur kehadrat Mu ilahi kerana memberi secebis harapan kepada diri yg lemah dn longlai tnpa kasih dr Mu..subhanallah..selawat dan salam buat mu kekasih agung kekasih abadi semoga syfaat mu ku peroleh di sana kelak..insyaAllah..

alhamdulillah hari ini sy masih di beri peluang untuk menyambut aidiladha bersama2 keluarga tercinta..mlm raya kami bertakbir bersama2..sungguh hati terkesan dgn kalimah2 Nya..sungguh hati sgt sayu...sy tahan airmata ni dr terus tumpah menyembah ke lantai..sy amati setiap kalimah yg di lafazkan..terasa kelainan nya..sungguh amat terasa..tidak seperti sebelum2 ini..mendengar ibu menangis air mata sy laju sj hendak turun..betapa jiwa sy sangat rindukan kalimahNya..betapa jiwa saya mendambakan kasih syg Nya..subhanallah..subhanallah..

kesayuan hati ini telah lama bertapak dlm diri..hati sy meronta2 menangisi kelemahan diri..sungguh sgt pedih apa yg saya rasa..hati bagai di siat2 dek kealpaan diri..ya Allah ampunilah hambaMu ini..masih kah ada lagi ruang untuk diri ini memiliki cinta hakiki Mu..Engkau Maha Pengampun..Maha Penyanyang..pada Mu jua aku berserah..andai hati ini bukan milik ku lagi..ku pohon dan rayu pada Mu ya Allah gantikan lah ia dengan hati yang baru..

acapkali diri ini memungkiri janjinya..acapkali jua diri ini memohon ampun kepadaMu ya Allah..masih kah Engkau sudi terima lamaran kasih dari ku ya Allah..saat ini airmta keinsafan ku mengalir..mengalir walau ianya tidak kelihatan..hati yg meronta merintih merayu kepadaMu ya rabb..moga di berkati hidup ini..menuju bahagia yg kekal abadi..

nota kecil: kepada dia.. terima kasih kerana memberi sedikit harapan kepada ku..terima kasih juga kerana membahagia kan diri ini walau untuk seketika..semoga diri mu istiqamah di atas jalan dakwah ini...doa ku terus terusan mengiringi jejak langkah mu..

27.11.09

~me ..myself and what ever i am~~

assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai...

waktu ni pukul 7 pg di bandar aunway rumah angah sy..sgt cantik..subhanallah





kawasan kediaman siswi...

jalan masuk dan pemandagn sekitar uitm sy..


dr tingkat 3 bilik sy...hari2 terakhir kat Uitm




kediaman siswi jugak


waktu senja di Uitm..miss this moment...=(


sama juga waktu senja di Uitm


hp kesayangan sy dan adik sy..yg ada luv biru tu hp sy..ngee~~


hp kami..masing2 ada 2 hp..ngee~~ cam banyak jek..huhu..hp sony hitam tu kepunyaan sy =)


broadband kesayangan sy..tapi hanya tinggal kenangan..sebab dh rosak..hukhuk..


sy sedang bertungkus lmus belajr untuk paper terakhir sy..huhu..hihi..masa ni dh pukul 4 pagi...


kertas soalan dan nota2 untuk paper terakhir sy...cewah..heheh..subjek building construction..

khazanah saya selama 2 tahun di UiTM..kotak2 tu semua buku2 sy...

wallpaper terakhir yg sy guna sebelum laptop sy diformat dn ditukr kepada window 7


meja sy yg cantik lagi menarik..kemas jek..huhu..with my luvly laptop


laptop sy lagi..ngeee~~

nota kecil: semua ni adalah kenangan sy di UiTM..really miss tht moment..sy sgt rindukan semua nya...

~mereka yg membahagiakan ku~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai

syukur alhamdulillah masih di beri kesempatan sy update blog sy ni..selamat menyambut hari raya aidiladha buat semua sahabat2 dn keluarga sy tak kira di mana pon..hee..tak ada ap yg sy nk update kan cuma nk kongsi kegembiraan kami siang tadi..,me and my nephew..sweet sgt bila bergaul dgn diorg..sy dh lame tak luang kn masa sy dgn anak2 saudara sy..wink~~~
sy cuma nk upload gambr2 kami masa main bola kt depan rumah siang tadi..

semua permata hati sy..hihi..luv u all so so much!!


home sweet home..ngee~




team bola kami..


jatuh lah pulak...


afiqah...sy tny nape berdiri mcm tu..dia kate keeper bad mood..ngee~~


afiqah jatuh..doi saksikan oleh mereka..

adibah sepak bola..hikhikhik


mohd syazwan..beriya baling bola..blakang tu rumah sy..inteprem plak..

aikk tak pakai selipar..ngee~~

haiqal imran sepak bola..hik2 klakanya..

adibah nadhirah..sweet lah tu jd penjaga goal..ish2

sempat lagi tarik seluar..hilman irfan..


minit2 terakhir sebelum berhenti main..

nota kecil:acik sgt syg kan korg...jd lah yg terbaik ye syg....korg sgt2 bahagiakn acik..

23.11.09

~kehilangan raudhah~

assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

selamat sejahtera kepada semua shbt2 sy..maaf lama menghilngkan diri
(hehe macam lah ade yg tunggu =p )
buat msa ni sy tk boleh nk online sebab broadband sy rosak
kpd sesiapa yg cr sy di ym tu maaf sgt2..sy hny dpt offline msg dr anda semua..
sebarang kesulitan amat lah di kesali..=)
emm sy dh nk pergi latiham praktikal ni.
1/12/09 saya mula dftar di syarikat
Prima Ace sdn bhd
syarkt construction kelas b
dan sy akan di hantr ke site di pulapol KL(akademi polis)
doa2 kan sy moga2 sy dt harungi praktikal ni dgn sabar..

nota kecil: ape2 sj hal penting sila hubungi sy mlalui hp atau msg jek nanti sy reply lah..MySpace

9.11.09

~ I Was On The Verge Of Breaking Down ~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai.

In the name of Allah most Gracious most Merciful..i am the one who seek for mardhatillah..insyaAllah..YOU are always in by my side in what ever n whenever i done before..
Thanks to YOU ALLAH..i will always love YOU...in every single part of my life..

The fact is..i was on the verge of breaking down. I had a goal to achieve. Though the path towards making the goal a reality was very painful..as i reflect on the things that have passed..I realize...

The lesson behind it all is simply faith. When others felt that the goal was not worth it, that nothing will come from it..we held on to our faith. When others blame us and bombard us with harsh words..we took it as a challenge..it's not a matter of being idealistic rather its a matter of being brave to make a difference to make a change to bring others together.

Alhamdulillah..i now see the potential in so many of my friends..i finally feel like home..how proud i am of these friends of mine.who kept together making our goal a reality though there are some who keeps letting us down.

Allah is always with those who seek His Help and Love. Those who seek His Guidance. Those who have faith that Allah is all we need.

The journey goes on. the past will remain the past. I now look into the future..searching and creating opportunities. we will all continue to perfect our ways. if there were mistakes and weaknesses we seek for forgiveness..and we promise to try to do better in the future.

I dont expect anyone to understand my writing as it was not intended for that purpose. Rather..my entry this time..is a note to myself..that sometimes the pain is worth it. to remind me that sorrow will soon be followed by happiness..when that will come we shall never know BUT the fact is IT WILL.

I shall continue to smile ..as i know..it is all worth it. Alhamdulillah

La Tahzan

Grieve not when others blame and disparage you

"They will do you no harm, barring a trifling annoyance" (3:11)

"...and harm them not. AND put your TRUST in ALLAH" (33:48)

Grieve not over criticism from the jealous and the weak minded

"They are jealous of he who surpassed them,

People show him enmity and opposition" - Poet

"I complained about the injustice of gossip mongers but i soon realize that I will not find,

The honourable and successful person who escaped jealousy,

You remain, O honorable and worthy friend, the victim of it,

Yet no one begrudges the one who is miserable and wretched" -Poet (how true :))

My favourite:

"If a person reaches the sky with his nobleness,

Then his enemies will be the numbers of the stars in the sky,

They shoot at him using a bow with every kind of persecution,

Yet their abuses will never bring him down...." - Poet

Then again..criticisms should be heard..and reflected upon. no matter how spiteful the person may be as what the person says may be true..So thank Allah everytime it happens..as it keeps u on track and in the right path. Insya Allah.

nota kecil: the love is all we need...MySpace

4.11.09

~sehelai bulu mata~


Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai.
Diceritakan pada Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, menyia-nyiakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat.
Tetapi ia berkeras membantah.
"Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat.
Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yg sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian.

Makanya ia pun menyanggah,
"Manakah saksi-saksi yg kau maksudkan? Di sini tdk ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu,"ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara, "Saya yg memandangi."
Disusul oleh telinga, "Saya yg mendengarkan."
Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium."
Bibir mengaku, "Saya yang merayu."
Lidah menambah, "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meremas."
Kaki menyusul, "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dijebloskan ke dalam neraka jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu.

Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:
"Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."
"Silakan", kata malaikat. "
Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengh malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji,
bahwa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat,
walaupun selembar bulu matanya saja yg terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka?
Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahwa ia telah melakukan tobat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga: "Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga karena pertolongan selembar bulu mata."

nota kecil: subhanallah..subhanallah..MySpace

~ku insafi diri~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

Suatu pagi aku terbangun dan berpeluang melihat mentari terbit.
Aaah.. kecantikan alam ciptaan Allah memaang tiada tolok bandingnya. Sedang aku memerhati, aku puji Tuhan atas segala keindahan yang telah Ia sajikan
aku duduk dan terasa kehadiranNya di sisiku.
Dia bertanya kepadaku, Adakah kamu mencintai Aku?
Aku menjawab, Sudah tentu! Engkaulah Penciptaku, masakan aku tidak mencintaiMu.
Kemudian Dia bertanya lagi, Jika kamu ditakdirkan cacat anggota,
adakah kamu akan mencitaiKu?
Aku tergamam seketika.
Aku lihat tangan, kaki dan seluruh anggotaku;
aku teringat pelbagai kerja yang mustahil aku lakukan tanpa anggotaku ini yang selama ini tidak kusedari kepentingannya. Kemudian aku jawab, Tentunya ia amat sukar bagiku,
tetapi aku akan tetap mencintaiMu.

Kemudian Dia bertanya lagi, Jika kamu ditakdirkan buta,
adakah kamu akan menyayangi segala ciptaanKu?
Bagaimana mungkin bagiku
untuk mencintai sesuatuyang di dunia ini yang tak mampu aku lihat?
Kemudian aku berfikir...
ramai orang yang ditakdirkan buta di dunia ini,
dan mereka masih mencintai Allah dan segala ciptaanNya.
Lantas aku menjawab,
Amat sukar bagiku membayangkan keadaanku yang sedemikina rupa, namun begitu aku akan tetap menyintaimu Ya Allah.
Dia bertanya lagi,
Jika kamu ditakdirkan pekak,
adakah kamu akan tetap mendengar kepada kata-kataKu?
Bagaimana mungkin bagiku mendengar jika aku pekak?
Kemudian aku tersedar bahawa mendengar itu
tidak semestinya menggunakan telinga; tetapi menggunakan hati.
Aku jawab, Walaupun takdir itu amat berat bagiku,
namun aku akan tetap menyintaiMu.
Dia menyambung lagi persoalanNya,
Jika kamu ditakdirkan bisu
adakah kamu akan terus memujiKu?
Aku tertanya lagi, bagaimanaaku boleh memuji tanpa suara?
Aku terfikir kemudian yang Allah mahu kita memujiNya dari dalam hati dan jiwa kita;
tidak penting bagaimanakah bunyinya.
Kemudian aku menjawab,
Sungguhpun aku tidak mampu untuk mambunyikan pujian bagiMu,
aku akan tetap memujiMu.

Dan... Dia terus betanya lagi,
Adakah kamu benar-benar menyintaiKu?
dengan nada yang tegas dan penuh keberanian.
Aku jawab dengan yakin,
Ya, benar Tuhanku, aku menyintaimu
kerana Engkaulah satu- satunya Tuhanku dan Tuhan yang sebenar! Aku fikir jawapanku tadi sudah cukup bagus
untuk menjawab soalanNya tadi,
tetapi Dia terus bertanyakan lagi,
Kalau begitu kenapa kamu masih melakukan dosa?
Aku jawab, Kerana aku cuma manusia biasa yang selalu lalai;
aku tidak sempurna...aku bukan maksum.
Kalau begitu, kenapa ketika kamu senang dan gembira...
kamu lupakanKu;
kamu lari jauh daripadaKu?
Dan kenapa ketika kamu susah
dan mahukan bantuan...
kamu terus ingat kepada Aku;
kamu datang dekat dan merayu kepada Aku?
Aku tidak mampu berkata-kata.
Yang kusedari...
titisan panas turun membasahi pipiku.

Dia sambung lagi,
Mengapa kamu buat begini...
kadang-kadang sujud menyembahKu,
dan kemudian membelakangiKu;
tidak pedulikanKu? Mengapa kamu hanya datang mencariKu
hanya ketika kamu nengingatiKu?
Mengapa kamu meminta kepadaKu
sedangkan kamu tidak setia kepadaKu?
Kurasakan titisan panas mengalir deras membasahi pipiku tanpa henti.

Mengapa kamu malu kepadaKu?
Mengapa kamu tidak mahu menyebarkan suruhanKu?
Mengapa ketika kamu dizalimi kamu adukan kepada yang lain
sedang Aku sedia mendengar segala rintihanmu?
Mengapa kamu sering membuat alasan
ketika Aku memberimu peluang untuk berkhidmat di jalanKu?
Ku gagahi bibirku untuk mengucapkan patah-patah perkataan
bagi menjawab segala soalan yang bertubi-tubi diajukan kepadaku. Tetapi aku tidak punyai jawapan bagi persoalan-persoalan tadi. Lidahku yang selama ini lancar berkata-kata, kini kelu.
Otakku ligat mencari jawapan...
atau alasan...
namun tiada apa yang kutemui sebagai jawapan.

Dia berkata-kata lagi...
Kamu diberikan sebuah kehidupan.
Aku jadikan dalam dirimu keistimewaan dan kelebihan berbanding orang lain untuk kamu berjuang di jalanKu,
tetapi kamu tetap berpaling dari jalanKu.
Aku tunjukkan kepadamu kata-kataKu sebagai panduan kamu dalam hidup ini,
tetapi kamu tidak mahu mempelajari
atau menghayatinya.
Acap kali Aku berkata-kata kepadamu,
tetapi kamu berpaling daripada melihatnya.
Aku turunkan kepada kamu pesuruhKu,
tetapi kamu tidak ambil peduli ketika sunnahnya ditinggalkan.
Aku dengar segala permintaan dan rayuanmu kepadaKu...
dan semuanya telah Aku perkenankan
dengan pelbagai cara.
SambungNya lagi, Kini... adakah kamu menyintaiKu?
Aku tidak mampu menjawabnya lagi.

Bagaimana harus aku jawab persoalan ini?
Dalam tak sedar, aku malu dengan
segala apa yang telah aku lakukan selama ini.
Aku tidak lagi punya alasan bagi menyelamatkan diriku.
Apa yang boleh aku jawab bagi persoalan itu?
Ketika hatiku berteriak menangis,
dan bercucuran airmata mengalir turun di kedua-dua belah pipiku,
aku merintih,
Oh Tuhanku... ampunkanlah segala dosaku.
Aku tidak layak menjadi hambaMu Ya Allah...

kemudian Dia menjawab,
Sifatku pengampun...
barangsiapa yang memohon keampunan dariKu,
nescaya Aku ampunkannya. Dan Aku ampunkan kamu wahai hambaKu.
Aku bertanya kepadaNya,
Mengapa Engkau tetap mengampunkanku
sungguhpun aku melakukan kesalahan berulangkali
dan memohon ampun berulangkali?
Sampai begitu sekalikah cintaMu terhadapku?
Dia menjawab Kerana kamu adalah ciptaanKu.
Aku sekali-kali tidak akan mengabaikanmu.
Apabila kamu menangis aku akan bersimpati kepadamu
dan mendengar segala rintihanmu.
Apabila kamu melonjak kegirangan Aku akan turut gembira dengan kegembiraanmu. Apabila kamu berasa gundah dan kesepian,
Aku akan memberikanmu semangat.
Apabila kamu jatuh Aku akan membangkitkanmu.
Apabila kamu keletihan Aku akan membantumu.
Aku akan tetap bersama-samamu hinggalah ke hari yang akhir dan Aku akan menyayangimu selama-lamanya.


Allah berfirman bermaksud:
"Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhnya, Allah mengampuni dosa semuanya. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah az-Zumar, ayat 53).

nota kecil: sungguh Allah maha pengampun lagi maha mengasihani..diri mu tak keseorangn Raudhah.MySpace

~sakit...~

assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai

syukur kehadrat ilahi pencipta sekalian alam..subhanallah..selawat dan salam kepada mu kekasih Allah syafaat mu amat ku dambakan...
kenapa cik raudhah tulis tajuk cm tu ye..
tak ada apa sangat pun..
dah beberapa hari ni saya batuk2 dan sakit tekak
selalunya ok je..batuk sekejap2 dan terus baik.
sy pun tak sangka akan jadi teruk sampai cm ni
dh 2 hari sy tak keluar suara..
langsung tak boleh keluar suara..
kafarah dosa..
roomate semua tgr kata suara sy 'rock'
aduhaii ade2 jek lah diorng ni..
hehe..

nota kecil:moga cepat sembuh ye cik raudhah.MySpace

3.11.09

~exam oh..exam~

assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai

Alhamdulillah dh seminggu exam berlalu..tinggal lagi 4 paper..setakt ni semua paper ok je..cuma sy agak tak yakin dgn paper akaun..sebab sy buat tak balance2..ish2..teruk2..hopefully ade lah markah jugak...sambung jumaat ni pulak paper ETR..entrepreneurship..lepas 15 hb ada brefing pasal praktikal pulak..minggu depan bersiap sedia untuk kemas2 barang..nk cr kotak untuk simpan semua khazanah2 sy yg tak pernh sy bawak balik tu..huhu..penuh lah kereta cm ni..
heheh..ape2 pun sy perlu usaha sampai hbs...tak sabar nk balik..rindu kat semua org...

nota kecil: do the best among the best raudhah...kejar dean list kamu..MySpace

~sabar...~

assalamualaikum wbt.
nurhayaton hazai
Alhamdulillah usai membuka mata hari ni..sy di beri semngt baru..syukur ke hadapan Mu memberi dri yg lemah ini secangkir harapan...perginya ia tidak sy tangisi..biarlah..perginya untuk berjuang demi islam tercinta..perginya ia demi mencari redha Nya cuma..hanya doa dan tawakal yg mampu sy panjatkan..insyaAllah...
setiap ap yg berlaku tu tak perlu lah kita sesalkan..sesungguhnya Allah hilang kan sesuatu itu bersebab..Allah sedang merancang yg terbaik untuk kita...singkap lah hikmah di sebalik sesuatu yg berlaku...mungkin juga ini adalah bicara Allah terhadap diri yg lalai ini..subhanallah..ampunilah hamba Mu ini...
saya terima ap yg berlaku ini adalah salah satu asbab untuk sy terus bersyukur dia atas nikmatnya..mudah2an semua di permudhkan..
sy tiada siapa kecuali Allah di sisi sy..sy sgt yakin dgn janji Nya..insyaAllah..
kadang2 terasa juga diri ni tak mampu untuk menempuh segala ujian ini
tapi sy sgt berpegang pada ayat dn kalam Nya..

"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan
'kami telah beriman', sedangkan mereka tidak diuji dan sesungguhnya Allah menegetahui
orang2 yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yg berdusta
(al-ankabut: 2-3)"

subhanallah hati sy sgt terkesan..ampunilah aku hambaMu yg lemah ni ya Allah..
saat ni alunan surah bacaan saad said Al-Ghamidi sgt2 menggamit hati kecil..
hati terasa tenang..tenang bila di alunkan oleh ayat2 suci dr kalamNya..
hati terasa ini menangis..menangis sepuas2nya mengenangkn diri yg lemah dn lalai ni..
apa yg saya buat selama ini..
sy tk nk menjadi org munafik..
sungguh sy tak mahu..
sungguh ya Allah aku tidak mahu jauh dr hidayahMu..
pegang lah hati ini..pimpin lah aku kejalan Mu ya Allah..
hati kecil sy menangis..walaupun tangisnya tak kelihatan
cuma sy yg merasakan nya...cuma sya..

la tahzan raudhah..la tahzan..sesungguhnya Allah bersama mereka yg sabar..sabar mencr mardhatillahNya...
terkadang terasa sgt berat untuk menempuh segalany,..
bersediakah sy untuk segalanya..
subhanallah..subhanallah..
tu sj yg mampu sy lafazkan..
mudah2an Allah kuatkan sy dr segalanya..
kuatkan hati ni untuk terus berdakwah di atas jalan dakwah ni..

nota kecil: mujahadah ye raudhah..MySpace



kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...