Followers

29.5.09

~~ kenapa macam ni??~


Assalamualaikum w.b.t
nurhayaton hazai.

Alhamdulillah syukur atas nikmat Nya...Tuhan sekalian alam yg mentadbir sebijak2nya...Yang Maha mengetahui seisi bumi...selautan kasih dn sayang untuk mu kekasih Allah Muhammad SAW moga syafaat mu ku peroleh 
di sana nanti...

2 3 hari ni mud tak baik lah...kenape ye raudhah jadik gini...mane agaknye silap nya...adakah perasaan ni hadir kerana kelalaian raudhah sendiri..emm yek juga...banyak sngt tengok bnda yg bukan2 tak raudhah ni?? muhasabah diri ye...kenapa hati tak tenang..msti sbb dh bape hari tak bace al-quran kan...mesti raudhah tak khusyuk dlm solt kan..subhanallah ap yg dh raudhah buat nie...ap yg raudhah sibuk kan sgt ni sampai seme2 tu raudhah ambil ringan....raudhah menginsafi diri...diri yg sememagnya lalai..selalu sgt lalai...subhanallah moga diri ini di ampunkan..sy menginsafi kelemahan diri sy..
kalau dh tau gitu nape raudhah tak cube bertegas dgn diri raudhah..bukan raudhah tak tahu akan natijah semua yg raudhah buat tu..ya Allah monolog sy pd dri sy sendri..

karat2 jahiliyah masih ada lagi dlm diri raudhah..usaha untuk hilangkan nya ye raudhah..Allah tu sentiasa ada untuk kita..cume kita ni sbgai manusia salu jek lupe kan Dia..raudhah nak ke org kate raudhah ni kacang lupekan kulit...mesti lah tak nk kan...selangkah kita kepada Dia seribu langkah Dia kepada kita..
raudhah pon tau kan semua tu..bangkit lah raudhah...bangkit lah dr kelalaian tu..tak kan raudhah nk harap kan org lain untuk sdr kan dr raudhah tu...memang perit tapi iman disebaliknya amatlah manis..raudhah tak nk ke cm tu...tahu raudhah kadang2 sedih dgn dri raudhah tapi semua tu hanya lah ujian dr Allah...cube raudhah ingat balik tafsir dlm surah al an-kabut ayat 2-3 "apakah manusia itu mengira bahawa mereka di biarkan shj mengatakan'kami telah beriman',sedangkan mereka tak di uji dan sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang berdusta "..

sabar lah raudhah semua ni ujian dr Allah untuk raudhah..Allah syg pada raudhah sebab tu Dia uji raudhah..tahu raudhah nk berubah tapi percaya lah perubahan tu bkn nya sehari dua..perubahan memerlukan masa..memang perit permulaan nya tapi dihujungnya nanti tersemai kuntuman bunga iman yg indah...tabahkan hati raudhah tu..tahu raudhah kuat..nak jadi seorg muslimah yg sejati perlulah kuat hadapi ujian dn cabaran...pejuangan perlu di teruskan sampai ke akhirnya..

puas...sy puas begini..hanya monolog dengan diri sendiri..menasihati diri sendiri yg sering lalai..lalai dlm mengejar mardhatillah Nya....subhanallah ap yg dh sy buat ni..moga diri ini mash lagi mampu menempuh mehna dr Nya..moga diri ini istiqamah di atas jalan dakwah ini..ya Allah ku mohon kesucian hati dr Mu sesungguhnya terlalu kotor ku rasakan hati ini..hati yang satu hanya ingin kuisi dengan kasih dan cinta dr Mu..

25.5.09

.:: di Sisi Mujahid ada Mujahidah::..

Terkadang hati ini tertanya-tanya....kenapa masih perlu menunggu sedangkan aku tahu, aku telahpun menemui mujahidku… diri ini terlalu yakin, dialah jawapan doa hari2 ku… “Ya Allah, kurniakanlah kepada ku hamba Mu yg soleh sebagai suami, agar dia dapat membimbingku menuju syurgaMu…” Resah gelisah hati menunggu…mengira setiap detik dan waktu… impian itu menjadi kenyataan… bersama-sama si mujahid… menemaninya dalam perjuangannya… eh?? perjuangan??

Ya Allah…aku lupa lg… seorang mujahid, tujuannya satu… berjuang malah berkorban utk menegakkan Deen-ul-haqq… walau telah bergelar suami, perjuangan tetap berjalan.. pengorbanan tetap diteruskan!! Malah itu juga seharusnya menjadi perjuangan aku juga bukan?.. “Allah tidak menjadikan bagi seseorang dua hati dalam rongganya….” [33:4] Hati si mujahid telahpun sarat dgn cinta kepada Rabbnya.. yg menjadi pendorong kepada perjuangannya.. (begitulah harapnya) .. mana mungkin pada masa yg sama, si mujahid menyintai ku (setelah bergelar isteri) dengan sepenuh hatinya? Walaupun setelah ku curahkan selautan sayang.. ku legakn penat lelah perjuangannya dengan gurauan manja.. ku cukupkan makan pakainya….si mujahid masih tidak boleh leka dr perjuangannya!!

Ya Allah, aku kah yang akan menjadi fitnah yang melekakannya dari perjuangannya yg dulu cukup ikhlas hanya untuk Rabbnya???..... “Katakanlah, “ Jika bapak-bapakmu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, ISTERI-ISTERImu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuwatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya serta berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya” dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik”…..[9:24]

Oh tidak!! Aku tidak mahu menjadi penyebab si mujahid leka akan tanggungjawabnya yang lebih besar…tanggungjawabnya utk Ad-Deen ini…. Tapi sanggupkah??...sanggupkah diri ini hanya memperoleh secebis hati si mujahid yg telah sarat dgn cintanya kepada yg lebih berhak?? Sanggupkah diri ini sering ditinggalkn tatkala si mujahid perlu ke medan juang?? Malah sanggupkah diri ini melepaskn si mujahid pergi sedangkn hati ini tahu si mujahid yg teramat di cintai mungkin akan keguguran di medan juang??..sanggupkah???

Ya Allah... Layakkah diri ini menginginkan suami semulia Rasulullah s.a.w?? sedangkn diri ini tidak sehebat Khadijah mahupun Aisyah... Lihat sahaja isteri-isteri Nabi... Ummul-muslimin...Ummi-ummi kita...lihat saja perjuangan dan pengorbanan mereka... lihat sahaja ketabahan hati mereka... sehinggakn setelah diberi pilihan antara cinta duniawi dan cinta mereka terhadap Allah dan Rasul... Wahai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu “Jika kamu menginginkan kehidupan di dunia dan perhiasannya, maka kemarilah agar kuberikan kepadamu mut’ah dan ku ceraikan kamu dengan cara yang baik“ [33:28]

Allah dan Rasul tetap menjadi pilihan! Mampukah aku menjadi seperti mereka?? Mampukah aku membuat pilihan yang sama kelak, setelah mabuk di lautan cinta kehidupan berumah tangga?? Mampukah aku mengingatkn si mujahid tatkala dia terlupa dan terleka dari cintanya dan tugasnya demi Rabbnya?? Atau aku juga akan turut hanyut malah lebih melemaskn lagi si mujahid dengan cinta duniawi?? Ah sudah wahai hati, hentikan saja angan-anganmu, hentikan saja kiraan waktumu.... Masanya belum tiba utuk kau memiliki si mujahid, kerana kau sendiri belum lagi menjadi seorang mujahidah yang sebenar!!

Hati, janganlah kau sibuk mengejar cinta mujahid, tetapi kejarlah cinta Penciptanya...Hati, janganlah kau lekakan aku dengan 
angan-anganmu...sedangkan masih terlalu banyak ilmu yg perlu ku raih.... Hati, sedarkah engkau ujian itu sunnah perjuangan??...tapi kau masih terlau rapuh utk menghadapinya...kau perlu tabah!! dan aku tahu, kau tak mampu utk menjadi sebegitu tabah hanya dalam sehari dua... Duhai hati... bersabarlah... perjalanan kita masih jauh.... bersabarlah... teruskan doamu... hari itu akan tiba jua.... pabila engkau telah bersedia menghadapinya kelak.... bersabarlah.....

nota kecil untuk ku: raudhah jangan lah terlalu kejar cinta si mujahid..layak kah engkau mengejar cinta mujahidmu...kejarlah cinta Allah dan Rasul Nya..sabar lah syg hari itu akan tiba juga...seek for mardhatillah..amin..

..:: jadi lah diri sendiri.::

Assalamualaikum w.b.t
nurhayaton hazai..

subhanallah masih di beri kesempatan pada sy untuk update blog yg dh sekian lame terbiar..syukur kehadrat ilahi Tuhan sekalian alam yg menciptakan bumi seluas2 nya untuk kite meneruskan kehidupan ini..selawat dan salam kepada Muhammad kekasih Allah moga peroleh syafaat nya di sana nanti..

Firman Allah dalam surah Al-An'am:165
" Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat..."
Setiap manusia mempunyai kelebihan,kekurangan,dan bakat masing-masing begitu juga saya..kita boleh melihat pada salah satu keagungan Rasullullah SAW adalah kemampuan nya menempat kan setiap sahabt nya sesuai dengan kemampuan masing- masing..Baginda meletak kan Ali Radhiyallahu'anhu dalam bidang kehakiman..Mu'adz dlam bidang pengetahuan..Khalid al- Walid dala bidang jihad ..

menjadi seorg yg lain atau seorang yg terlalu baru akan memberi tekanan yg hebt pada diri..malah mungkin juga kita tak istiqamah dalam perubahan tu..kenapa msti kita nk jadi org lain ..juz be ur self..jika kita berusaha untuk menjadi org lain menyerupai org lain hakikat nya akan membunh diri kita..malah ianya adalh satu pembunuhan yang terancang..subhanallah..

Allah telah menjadikan manusia sebaik2 kejadian malah di antara salah satu kebesaran Allah ialah menjadikan seseorg tu dengn sifatnya yang tersendiri..sifat yang menunjuk kan ketulinan diri kita..kenapa kita perlu menjadi orang lain..kan itu mementkan..malah akan memberi tekanan kepada kita..Terimalah dengan penuh kerelaan setiap anugerah dan pemberian Allah kepada kita..setiap apa yang di beri oleh Nya adalah sebaik2 pemberian kenapa kita tak bersyukur saja dn menerima setiap kelebihan dn kekurangan diri kita dengan seredha2 nya.. tak salah untuk perbaiki diri..untuk jadi lebih baik..tapi tak perlu lah sampai berpura2 untuk menjadi org lain..terima lah lah ia dan da[atkan lah manfaat dripadanya..

Taqlid buta dan mereka2 yg terlalu mudah melebur diri ke dalam peribadi org lain akan menanam hidup2 bakat yg Allah berikan..membunuh keinginan diri dan akan menhancurkan penciptaan manusia itu sendiri..Allahumma Amin...


11.5.09

~ selamat tinggal sahabat ~

assalamualaikum W.b.t
nurhayaton hazai..

Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi.pentadbir sekalian alam..memberi setulus kasih sayang kepada hambaNya..salam kerinduan juga buat nabi junjungan kita Muhammad SAW..moga peroleh syafaat nya di sana nanti..salam di angin lalu juga pada shbt2 mujahidah dn mujahid ku...moga taufik dan hidayah Allah milik kita insyaAllah...

hui lame bnr tak update blog ni..bukn tak nk update tapi terlalu byk komitmen yg lagi penting...hari ni exam dh habis..alhamdulillah...sedih nya.....emm mcm lah tak jumpa sem depan kan..ish2..overall sem nie soalan exam seriusly mmg susah...huhu..ya Allah tak tau lah keputusan nya macamane nanti...moga2 hati ni tak di uji dengn kegagalan..aminn..

emm ape lagi ye nk tulis..macam byk jek nk tulis tak tau nk luah kan yg mane satu..adehh ape lah yg raudhah ni membebel..huhu..esok nkbalik kg..tak sabar2 nk balik nie..barang2 seme dh masuk kan kt store..ya Allah banyk nye barang ye lah mane tak byk dr part 1 sampai part 3 kat sini jek barang nye..huhu..buku jek dh 3 kotak..ishh3 bape byk lah ilmu yg raudhah dpt ye...mudah2 an seme nya msh tersimpn kt otak nie..hee..

sahabt2 seangkatan...seusrah..dn lain2 moga ukhawah kite berpanjangan biarpun terpisah didunia mudah2 an kite dpt berhalaqoh di akhirat nanti....

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...