Followers

27.6.10

-tOlong Beritahu Si dia-

Assalamualaikum wbt..
nurhayaton hazai..

Tolong beritahu si dia aku ada pesanan buatnya..
Tolong beritahu si dia, cinta agung adalah cintaNya..
Tolong beritahu si dia, cinta manusia bakal membuatnya alpa..

Tolong nasihati sia dia, jangan menyintaiku lebih dari dia menyintai Yang Maha Esa..
Tolong nasihati si dia,jangan mengingatiku lebih dari dia mengingati Yang Maha Kuasa..
Tolong nasihati si dia, jangan mendoakanku lebih dari dia mendoakan ibu bapanya..

Tolong katakan pada si dia, dahulukan Allah kerana di situ ada syurga..
Tolong katakan pada si dia, dahulukan ibu bapanya kerana di telapak itu syurganya..

Tolong ingatkan si dia. Aku terpikat kerana imannya bukan rupa..
Tolong ingatkan si dia. Aku lebih cintakan zuhudnya bukan harta..
Tolong ingatkan si dia aku kasihinya kerana santunnya..

Tolong tegur si dia, bila dia mula mengagungkan cinta manusia..
Tolong tegur si dia, bila dia tenggelam dalam angan-angannya..
Tolong tegur si dia, andai nafsu mengawal fikirannya..

Tolong sedarkan si dia. Aku milik Yang Maha Esa..
Tolong sedarkan si dia. Aku masih milik keluarga..
Tolong sedarkan si dia, tanggungjawabnya besar kepada keluarganya..

Tolong sabarkan si dia, usah ucap cinta di kala cita-cita belum terlaksana..
Tolong sabarkan si dia, andai diri ini enggan dirapati kerana menjaga batasan cinta..
Tolong sabarkan si dia, bila jarak mejadi penyebab bertambah rindunya..Tolong pesan padanya. Aku tidak mahu menjadi fitnah besar kepadanya..
Tolong pesan padanya. Aku tak mahu menjadi punca kegagalannya..
Tolong pesan padanya aku membiarkan Yang Esa menjaga dirinya..

Tolong khabarkan pada si dia. Aku tidak mahu melekakan dia..
Tolong khabarkan pada si dia. Aku mahu dia berjaya dalam impian dan cita-citanya..
Tolong khabarkan pada si dia, jadilah penyokong dalam kejayaanku..
Tolong sampaikan pada si dia. Aku mendambakan cinta suci yang terjaga..
Tolong sampaikan pada si dia,cinta kerana Allah tidak ternilai harganya..
Tolong sampaikan pada si dia, hubungan ini terjaga selagi dia menjaga hubungan dengan Yang Maha Kuasa..
Tolong sampaikan kepada si dia kerana aku tidak mampu memberitahunya sendiri...

nota kecil : Hanya engkau Ya Allah mengetahui siapa si dia.. Moga pesananku sampai padanya walau aku sendiri tidak mengetahui siapa dan dimana si dia.. Moga dia seekor lebah yang sentiasa memuji keagungan Yang Maha Kuasa memasuki taman larangan dengan sopan santunnya dan bertemu mawar berduri yang terjaga oleh tuannya..MySpace

23.6.10

-bapak-

Assalamualaikum wbt..

Nurhayaton hazai…


mak dengan bapak..^_^

Pertama dan selamanya aku bersyukur pd Mu ya Rabb kerana memberi aku sedikit waktu lgi untuk menulis di ruangn ini..semakin hari aku sgt merasakan kasih sayang Mu..semakin hari aku semakin rasa ‘hidup’ walaupun hakikatnya memang begitu…aku akan terus ‘hidup’ dalam kematian kelak…selamat sejahtera untuk shbt2 seperjuangan..semoga kalian terus istiqamah di atas jalan dakwah yg satu..jalan dakwah yg di lalui oleh Nabi Muhammad saw…insyaAllah…

Lama rasanya aku tak menulis..terasa juga kepincangan dari penulisan aku ni..sudah lama aku tidak keluarkan kata2 dari hati…sudah lama hati aku menyimpan semua kata..membenak dalam nubari…emmm aku ingin tulisan yang biasa2 saja untuk entri kali ni…tak ada bait2 indah..tiada metafora…tiada pesonafikasi yg akan aku tampilkan…aku hanya ingin meluah rasa kepada dirinya yg bernama ‘ayah’.. sudah beberapa hari,hari bapa lepas..aku bukan tak mahu mengucapakan nya..bukan tidak mahu untuk mengungkapkan nya..tapi pada aku..setiap hari adalah hari bapa..tiada yg khusus buat mu..insan teristimewa…terletak pada hati aku yg bernama anak..’bapak’ panggilan aku padanya…panggilan yg kasar barangkali..tetapi aku selesa panggil bgitu..kadang aku berseloroh juga dgn bapak panggil abi…walid…abah..tp aku lebh suka bahasakan dirinya bapak..pada aku perkataan itu sudah cukup istimewa…^_^

Semakin hari,,,aku lihat aku tatap wajahnya…wajah yg dulunya gagah…memerah keringt..demi untuk mencari sesuap rezeki…bangun di awal pagi..untuk pergi bekerja di singapura..sebagai pekerja kontraktor..emm aku tak tahu keadaan waktu itu..kesushan keluarga semuanya aku tak rasa..along lah pastinya merasakan keperitan..keperihan keluarga aku waktu itu..dengan hasil kerjanya bapak dpt hntr along sampai universiti..smpai ke oversea..di kota London..sampai sekarang along sudah jdi senior engineer di MAS..aku bersyukur…teramat bersyukur..bapak…perwatakkan sangat garang..anak nya yg mana tak pernah kene bantai..anak dia yg mana tk pernh kena sebat dengan getah paip..nak dia yg mana tak pernah kena rotan…semua kami rasa..even aku anak yg bongs pun..org kata manja..aku tak rasa cam tu pun…salu jek kene bantai…aduhaii nakal nya anak2 bapak..tapi semua bila dh besar jadi org yg ‘berguna’ berkat bantai rotan bapak..emm aku sedar..walaupun aku tak suka sikap panas baran..tapi…aku sorg jek anak bapak yg tahu bergurau…tahu ketawa dgn bapak..anak2 yg lain tk rapat dgn bapak..aku sorg saja anak bapak yg selalu mengomel..bercerita tu dan ini..bapak layan kan aja kalu aku bercerita..tapi kalau buat salah..sebat tetap kene sebat…^^, sadisnya keadaan waktu kecil ku…

Walaupun bapak seorg yg garang plus baran..tapi aku bahagia memiliki bapak seperti dia..bapak jenisnya tak pandai tunjuk kasih sayang.. tak pandai nk memujuk anak2..tapi aku tahu bapak tunjuk kasih syg nya dgn cara lain…aku rasakn nya..ego seorang lelaki mengatasi segalnya..tapi aku tetap syg bapak..bapak aku ada sakit diabetis..teruk juga..tapi bapak tak suka jaga makan…tu lah bapak aku..degil..katanya die kuat lagi..doktor yg salah..emm ikut kn aja lah..kerana syg kan bapak..aku tak pernh paksa apa2..aku turtkan..org tua biasa lah..hati aku memujuk..kadang2 kata2nya..sgt menghiris hati,,tapi aku tahu bapak penat…nak kn perhatian..dah tua..ingin lebh perhatian dr anak2..sejak 5 thun lepas bapak xcident..ingtan bapak semakin teruk..mksud aku..bapak mudah lupa...aku sedih melihat keadaan bapak…dengan sakit nya lagi..ya Allah..salu juga aku menngis bila teringt keadaan bapak..tapi nak buat camana..org kata bila dah tua perangai jadi keanak2 kan..aku akui..kesabran yg tinggi perlu untuk melayan kerehan bapak..bila lagi aku nak layan kerenah bapak…dulu dr kecil sudah puas bapak lyan kerenah anak2..bila dh besar giliran kami pulak..abang2 aku kebanyakkan ikut perangai baran bapak..jd kurg sket lah kesbaranya..melainkan angah..angah lbh ikut perangi mak..penyabr..tp tegas…waktu paling aku rasa menyanyat hati bila bapak bawa motor pergi kedai lupa jalan balik..waktu tu air mata aku laju2 keluar…aku mengis kat mak..knp bapak jd mcm tu…ya Allah…hny doa yg aku panjatkan..

Masa xcident dulu..kaki bapak kene simen ..melecur..sbb kan bapak ada kencing manis..luka tu semakin teruk..kami ingtkan luka biasa2 sj..tp makan daging dalam..sampai luka tu nmpk tulang di jari manis kaki bapak…aku tak tahan melihat keadaan bapak..masa tu ..keadaan bapak sngt teruk..pans baran nya menjadi2..sbb dia dh biasa berjalan..biasa bekerja..bila jadi mcm ni..pergerakkan nya terbatas..hbs semua anak2 di marah..aku dn kak cik yg layan kerenah bapak…doktor kata kaki bapak kene potong…ahh suka2 jek doktor kerajaan ni nk potong kaki bapak aku…kami sekeluarga iktiar bawa bapak g hospital swasta..mujur doctor kata boleh baik..kalau ikutkn kata doktor kerajaan tu.,.hbs dh kaki bapak aku kene potong..sungguh tak professional..along yg tanggung segala perubatn bapak kt hospital,,sehari di hospital 3 ribu rgt..ya Allah..along sanggup laburkn duit dia untuk bapak..aku sgt terharu,.lepas 4 hari kat hospital..bapak balik..emm aku jaga bapak. luka yg besar..aku cuci hari2..balik sekolah cepat2 sbb nk tukr kapas kaki bapak…setiap kali aku bersihkn kaki bapak..bapak menngis..sbb dia tahu die tak rapt dgn anak2..jd bila dia sakita anak2 jaga..mungkin hati dia tersentuh..aku tk kisah langsung pon..yg ptg bapak boleh sihat..

Lama aku jaga bapak..sampai luka dan daging kat kaki bapak tu tumbuh semula..aku rasa seronok..yelah aku jg dr luka tu besar..sampai lubang kat kaki bapak tu tertutup..sejak tu aku dgn bapak semakin rapat...bapak pon dh kurg sket pans barannya..maklum lah dah semkin tua..tapi sejak akhir2 ni kesihatn bapak semkin teruk..badan pun semakin kurus…(-_-)’’ mungkin sbb penyakit kencing manis bapak..ya Allah berilah kesihatan yg baik pd bapak..bapak semakin keanak2 kan..aku semkin hr semkin sedih..waktu paling sedih bila aku terpksa tingglkn bapak untuk balik uitm..bapak pasti akan nangis..aku apetah lgi…kedut di wajah bapak..sgt nmpk bapak sedng dimamah usia..sempat kah aku berbakti pd bapak..sempat kah bapak merasa duit hasil pekerjaan ku.semua nya rahsia Allah..atau pun aku yg akan pergi dulu…ajal tidak kenal usia..ya..itu sgt pasti...bapak aku seorg yg kuat..kuat semngt nya…aku tetp sygkn bapak walau mcmna sekali pun..i’ve just love just the way u are…selamat hari bapa bapak…semoga Allah merhmati hdup bapak..selamnya…luv u fillah…

KHAS UNTUK BAPAK...

Ketika berjauhan masih ku rasa hangt kasihmu ayah

Betapa ku rindukan redup wajah mu

Hadir menemaniku

Terbyg ketenangan yg selalu kau pamirkan

Bagaikan tiada keresahan

Walau hati mu sering terluka tika diriku terlanjur kata

tak pernh sekali kau tingglkn Diriku sendirian

Ketika ku dlm kedukaan..kau mendakap penuh pengertian

Di saat diri kehampaan kau setia mengajrku erti kekuatan

Terpancr kebahagiaan dlm senyum mu melihatku Berjaya

Bila ku kegagalan tak kau biarkan aku terus kecewa

Dengan kata azimat engkau nyalakan semngt restu dn doa kau iringkanu bygkan hdup ayah tnpa engkau di sisi

Sebuah kasih syg yg kau curh kan tersemat di hati

nota kecil: apa pun bapak..adik tetap sayang kat bapak..bapak adalah seglanya bg adik..adik sayang kat bapak dunia akhirat..^^

6.6.10

~antara cinta dan Persahabatan.~~

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

andai aku diberi pilihan untuk memilih keduanya...pasti aku akan pilih keduanya..
kerana bagi aku ianya sama bererti dan bernilai dalam hidup aku..
CINTA..
satu ungkapan yang belum pasti akan keindahannya..kerana disebalik kisahnya..tersirat seribu kepahitan..
pastinya akan merentap kedamaian jiwa seoarang pencinta setia..tatkala ikatan diundang kekecewaan...
namun ia tetap betah menjemput setiap jiwa..yang punya hati dan perasaan..
hakikat yang tersimpan disebalik anugerah terindah..
tidak terungkai dengan bicara bibir..tak tergambar pula dengan lakonan..begitu syahdunya kurniaan ilahi..lahirnya dari hati seorang insan yang berakal..beremosi..berperasaan..sungguh aku terpegun..sungguh aku terpesona...setiap hakikatnya punya hikmah..setiap langkah derapnya punya semangat...
PERSAHABATAN
suatu ikatan yang lahir dari hati..yang mana keinginanya tampak ikhlas..untuk berkongsi dera tawa...nangis bersama...juga keakraban..sahabat tempat bebicara setulusnya..tentang lampiran dan nokhtah kehidupan..
persahabatan yg tulus dan murni..adalah sebuah persahabatan yang disulami dengan benang kejujuran..
diwarnai dengan keikhlasan...dicurahi dengan kasih sejati...sungguh sahabat sangat punyai tempatnya sendiri dalam kehidupan ini...sekiranya menjadi gunting dalam lipatan..maka robohlah tembok keluhuran..

nota kecil: teman yg budiman..mengertilah maksud aku ini..ap yg tersimpul dari si insominia kata...sejak perkenalan kita..tugu indah itu...tugu persahabatan...yg telah lama teguh di laman hati..takt tuntas dek rintangan badai...satu pinta ku...ingati aku di setiap doa2 mu...~~MySpace

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...