Followers

14.6.09

~sentuhan tarbiyyah Allah~

Assalamualaikum W.B.T
nurhayaton hazai..

Tahniah! Tahniah! anda lulus dengn cemerlang sem ni...sy terus berlalu dgn ucapan syukur di bibir..tapi hati sayu...subhanallah kenapa? ap yg tak kena ni? hati bermonolog sendiri...

KRING!!!!!KRING!!!!!KRING!!!

jam loceng berbunyi 6.00 pagi subhanallah dh subuh sy mimpi rupa2 nya...terus bgn untuk mengerjakan solat subuh..pagi itu secara sendirian..tapi hati sy terus terusan di asak gelisah..hati terus berbicara..mengucap..ap yg tak kena ni..dalam keadaan yg tidak tenang sy menunaikan solat subuh..sy bertafakur di atas sejadah..memikirkan ap yang berlaku...sehingga sy jadi tidak tenang begini..

subhanallah apkah ni ujian Mu yg Maha Hebat..apakah Engkau sedang menguji hati ku yg sememng nya lemah dgn ujian Mu ya Allah..hati terus merintih..merintih semahunya...apakah berkaitan mimpi yg sy alami tu...hati terus2 berlagu sendu...kicauan burung2 di pgi itu seakan2 mengerti gundah yg sy alami...

sy lalui hari itu seperti biasa..tiada ap yg luar biasa cuma sy asyik terfikir tentang mimpi yg sy
alami malam itu..adakah ni satu petanda buruk..subhanallah sy tak blh berprasagka begini...sy memujuk hati sy..husnuzzon dgn Allah...Dia lebih tahu ap yg terbaik untuk kita...

sy hadiri halaqah dgn shbt2..tak terpikir sgt akan masalh hati yg sy alami..setibanya di rumah..sy menerima stu message dr seorg shbt..mengadu yg keputusan exam hari tu dh keluar..menggigil tgn membaca bait2 message tu..keputusan shbt teruk..tak meraih anugerah dekan seperti kebiasannya..sy memberi nasiht dn memujuk nya..dalam waktu yg sama sy juga berdebar ingin mengetahui keputusan sy...mimpi mlm itu menerjah kembali ke kotak fikiran ini...sy tabah kan hati..

web portal pelajr sy KLIK..dgn hati yg gundah air mata sy terus2 mengalir...seakan2 tahu akan keputusan yg sy perolehi...no kad matrik beserta ic sy masuk kan...dgn ucapan bismillah sy KLIK teruskan...

TIBA-TIBA bagaikan halilintar...bagai di tikam bertubi2..tepat ap yg di jangka..Keputusan final
exam sy jatuh merundum...hati mengadu..airmata terus-terusan mengalir meratapi kegagalan yg sy perolehi...rasa ingin menjerit sekuat2 hati...APAKAH SALAH SAYA YA ALLAH!!!!!!!!!!!!
kenapa begitu besr ujian ini...sy menangis semahunya.dek kerana kegagalan sy tu...tiada teman bicara...sy menginsafi diri...mencari mana silap nya diri ini..adakah ni hanya ujian yg Maha Hebat untuk sy lbh tabah atau apa???

fikiran bercelaru..bingung....kecewa...macam2 perasaan yg ada...sy terus2 menyalah kan diri...tanpa memikir hikmah di sebalik kejadian ni..tiba2 sy teringt sebuah tafsir yg sy baca..
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu Dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang sabar

Surah al-Baqarah : 155


sy terus menginsafi dri dr keterlanjuran saya...subhanallah ap yg dh saya lakukan ni...sy tak boleh terus menerus begini...sy akan putus asa dengan Allah...ya Allah ampunilah hambamu yg lemah ini...dek kerana sifat amarah sy terlupa akan firman Allah...


“(Iaitu) orang-orang Yang beriman dan tenang tenteram hati mereka Dengan zikrullah". ketahuilah Dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.

Surah ar-Ra’d : 28


subhanallah...subhanallah hanya ucapan itu yng terkeluar dr mulut sy...malam itu hati terasa kosong...semangt sy hmpir hilang...sy bangkit semula beberapa ketika..dgn nasihat dr sahabt2 alhamdulillah sy kembali normal...


ya Allah ya Tuhan ku..aku hambamu yg lemah ini memohon kekuatan..kekuatan untuk menempuh segala ujian mu ini ya Allah..sesungguhnya aku terlalu lemah untuk memikul ujian yg Engkau berikan ini...ampunilah aku ya Allah..airmata terus mengalir menyesali keterlanjuran diri..menginsafi kekurangan diri...


sy terus mencari kekuatan diri..dengan membaca sebuah firman Allah di dalam surah

at-Taghabun : 11


“Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah, dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.”


ya Allah berilah aku kekuatan untuk menempuh segala mehna Mu ini...peliharalah hati ku dr rasa kecewa...seandainya telah tertulis di luhmahfuz akan kegagalan ku maka Engkau Yang Maha Besar ubahlah ia menjadi kejayaan....ku mohon kesucian hati dr Mu ya Allah...kerana teralu kotor ku rasakan hati ku ni ya Allah...amin..


malam itu berlalu dengan perasaan yg sedih...moga hari esok ada sinar untuk diri ku..


nota kecil: terima kasih kepada shbt2 yg memberi dorongan...terima kasih kepada shbt ku ikin dan adik akak yg akak sayangi dya..dorongan dn nasihat kalian amat2 sy hargai..syg ikin dan adik dya kerana Allah..

MySpace






2 comments:

nisa said...

salam ziarah

sedihnya bc..
sangat2 menginsafkn...
sabar yer...
sy pernah juga la mengalami situasi yg lebih kurang sme suatu ketika dulu..
waktu tue, sy br saja mengenal apa erti sy study..
kenapa kene study..
slama nie sy mengejar pointer semata2...
then, biler sy mula bermujahadah untuk study kerana Allah dan involve dlm mjlis2 ilmu, ketika itulah ujian menimpa sy..
sy tak dpt result yg sy idam2kn..
sy kecewa sgt2...
kemudian, sy ckp pd diri sy sendiri...

mesti ada hikmahnya
sy yakin Allah nak uji sejauh mana pegangan kita pd perjuangan kita...
saya yakin, Allah nak uji...
benarkah kita benar2 mahu berjuang keranaNya?
benarkah itu tujuan kita
dan pasti dia nak tgk, sejauh mana perjuangan kita itu..
adakah sementara cuma?

masa tue la sy muhasabah diri..
sbar yer....

sama2 doakan kejayaan bersama..
salam ukhuwah dan salam mujahadah..

nurislam said...

waalaikumsalam sahabt..

terima kasih..ye ni semua adalah ujian untuk sy..kadang kala kiter perlu merasai kegagalan untuk kite lebh mengenali dr kita..org yg berjaya juga bermula dr kegagalan...syukran sahabt...

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...