Followers

27.7.09

..: jangan tanya kenapa::.

Assalamualaikum wbt
nurhayaton hazai..

alhamdulillah segala puji bagi Allah..selawat dan salam buat junjungan kita Nabi Muhammad SAW..kerana kasih Mu aku masih di sini..kerana sayang Mu aku masih mampu berdiri..ya Allah betapa besarnya kuasa Mu...betapa kerdil nya aku dimataMu...subhanallah...subhanallah...
bila sesuatu jadi pada kita mesti kita akan ajukan persoalan "kenapa semua ni jadi kepada diriku"so do i..sy juga sering bgitu...kadang2 sy rasa sy sgt kuat untuk tempuh semua ujian yg datang..namun realiti nya sy tak mampu..ap yang mampu sy lakukan hanya lah berdoa..dan terus berdoa di beri kekuatan untuk sy menempuh segala mehnaNya..ye ianya tak semudh yang di sangka..sangat berat bagi mereka yg tak tahu menilai akan semua ujian yg datang..
sesuai dgn firman Allah di dalam surah al-ankabut ayat 2-3
"Allah menjawab pertanyaan kamu dengan,'apakah manusia itu mengira bahawa mereka
dibiarkan shaja menyatakan "kami telah beriman' sedangkan mereka
tidak di uji dan sesungguhnya Allah mengetahui orang2 yang benar dan sesungguhnya
Allah mengetahui orang2 yang berdusta"
manusia tu akan di uji sesuai dgn kemampuan nya...cri lah hikmah di sebalik ujian itu pasti kan damai hati kita...terima lah ketentuan Allah ini dgn hati yg damai..jika Allah hilngkan seseorng dalam hidup kita...jgn kita bersedih...la tahzan..Allah sedang berbicara dn menegur kita..Allah sebaik2 perancang...Dia lebih tahu ap yang terbaik buat kita..jangan sekali2 kita tany 'kenapa' itu bermakna kita menyalahkan takdir Allah..jangan juga kita rase ap yang berlaku tu adalah satu penyebab kita kecewa atau bersedih..kita hanya manusia yang lemah yang tak pernah lari dr buat kesilapan...kadang2 ini lah cara Allah nak berbicara dengan kita..dan percayalah sesiap yang diuji sesungguhnya kamu lah insan2 yang sangat bertuah di uji sebegini (sangat menginsafkan diriku) semua ni adalah pengalaman kita untuk kita ingat di kemudian hari..
kita tak kan dapat keluar dri situasi degn begitu mudah..sebaik2 manusia pun terkadang mereka juga tk kuat yang di sangka...mungkin pada luaran mereka nmpak mereka tabah..tapi dalam hati...hanya Allah yg tahu betapa luluh nya mereka..betapa remuk redam nya hati mereka dgn ujian ini..Allah tak pernah lakukan sesuatu yang sia2..setiap agendaNya punya kebaikan punya hikmah yang kita tak nmpak dr mata kasar...mungkin juga mta hati..
baru sedikit ujian yang Allah beri pada kita kita sudh rasa putus asa..(ingtkan diri raudhah juga)kenpa mesti kita rasa begitu..selagi kita menyatakan persoalan'kenapa' semuanya tidak akan selesai...fikirlah cara 'macamana' untuk kita selesai kn masalah ini...sesuatu yang berlaku dalam hidup kita tu punya hikmah nya yang tersendiri..tangani dengan bijak sana...dekat dri pada ya Esa...selangkah kita pdaNya seribu langkah Dia pada kita..subhanallah...

nota kecil:thnx to my bro angah.. sbb dengr luahan hati org hari tu kat warung ...org bertuah dpt abg cm angah..thnx a lot..angah byk bgi semangt kat org..org nangis angah pujuk...angah kate jgn nangis t angh nangis same..huhu..terharu sangat..biar lah ap yg jadi tu semua org terima dgn redha..terima kasih gak bg pinjam buku panduan mukmin tu..really appreciate that..MySpace

1 comments:

Lisam said...

pandai memberi tazkirah pendek ya..
alhamdulillah, boleh dihadam dengan baik..

p/s: segan plak nak mengarut kat sini, posting2 ilmiah je..hik3x

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...