Followers

16.1.09

Sesungguhnya aku bermohon pada Mu Ya Allah

Assalamualaikum w.b.t
nurhayaton hazai..

Al-Quran menjelaskan bahawa manusia yang paling pengecut dan yang paling mudah menyerah kalah dan cepat berputus asa menghadapi cubaan hidup... sesungguhnya mereka-mereka ini adalah golongan kuffar.

"Dan jika Kami rasakan kepada manusia suatu nikmat dari Kami, kemudian nikmat itu Kami cabut daripadanya, pastilah ia menjadi putus asa lagi tidak berterima kasih." (Huud:9)

Sesungguhnya aku bermohon padaMu ya Allah yang hatiku berada dalam tanganMu.. kurniakanlah hatiku kekuatan, ketabahan, ketenangan untuk menghadapi cubaan dan ujian ini sebagai hambaMu yang bersyukur. Sungguh ya Allah... tidak sekali-kali akan aku berpatah balik kerana aku sekali-kali tidak mahu tergolong dalam golongan yang dimurkaiMu. Inilah ujianMu.. dugaanMu buat aku...buat diri menilai kembali sejauh mana keimananku kepadaMu. Sungguh aku bukan pengecut... akan aku hadapi bersamanya ya Allah...berilah kekuatan kepada hati-hati kami. Sesungguhnya hati-hati ini milikMu... nauzubillah ya Rabb... janganlah kau jadikan kami dari kelompok manusia yang ragu-ragu dan golongan manusia yang lemah keimanannya.

"Dan diantara manusia ada yang menyembah Allah dengan berada ditepi, maka jika ia memperoleh kebajikan tetaplah ia dalam kebajikan itu, dan jika ia ditimpa sesuatu bencana, berbaliklah ia kebelakang. Rugilah ia di dunia dan di akhirat. Yang demikian adalah kerugian yang nyata." (Al-Hajj:11)

Sungguh ya Allah tidak akan aku berpatah balik... aku bermohon ketetapan hati ya Allah untuk meneruskan kehidupan yang penuh ranjau berduri ini ya Allah. Hatiku goyah ya Allah... imanku tipis. Kurniakanlah hati ini kekuatan... Kurniakanlah ketabahan buat ku... ketenangan dan kedamaian, kurniakanlah hati-hati kami secebis kedamaian dari taman-taman syurgaMu ya Rabb. Berilah kekuatan buat diri kami untuk berjihad bermula dalam diri sendiri, juga berjihad untuk Deen mu ya Rabbi. Sungguh ya Allah benar kata kekasihmu "jihad yang paling besar adalah jihad melawan diri..melawan hawa nafsu dan perasaan".

Semoga engkau memberi kekuatan dan ketabahan untuk ku melepasi ujian ini ya Allah... ampunilah hambaMu atas dosa-dosa ku... ampunilah ku atas kealpaan ku... ampunilah ku atas janji-janji ku kepadaMu yang aku mungkiri... golongkanlah aku dalam golongan hambaMu yang sebenar-benar beriman. Sesungguhnya sangat singkat umur ku di dunia ini ya Allah. Aku sekali-kali tidak menginginkan syurga di dunia melainkan syurga di akhirat... tapi kadangkala aku tertipu oleh dunia... dunia yang melalaikan. aku sedar semuanya keseronokan sementara.

"Katakanlah kenikmatan dunia itu sedikit dan akhirat adalah lebih baik bagi orang yang bertaqwa." (An-Nisa:77)

Duhai tuhan yang pengasih lagi penyayang...duhai pemilik hati-hati yang kerdil...dengarlah rintahan hati hambamu ini ya Allah. Kurniakanlah kekuatan buat diriku untuk meneruskan perjalanan ku ini ya Allah.. semoga aku beroleh Nur Mu disepanjang perjalanan ku ini...

0 comments:

kedamaian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...